Zorgadministratie nieuwe stijl (voor ziekenhuizen)

Ingrijpende veranderingen zoals DOT en de invoering van LBZ zorgen ervoor dat het administratieve en primaire proces steeds dichter bij elkaar komen. Voor de zorgadministratie komt er hierdoor een extra taak bij: het adviseren van de verschillende registratiemogelijkheden.

  • Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de rol van de zorgadministratie?

    De zorgadministratie gaat de afdelingen proactief benaderen. Samen met de medisch professional, financiën en ICT vraagt de zorgadministratie zich af welke gegevens je moet registreren, welke je wilt registreren en welke mogelijkheden daartoe zijn. De zorgadministratie faciliteert daarbij dus het primaire proces en adviseert over de registratiemethode.

    Maar hoe doet u dit? Waar vindt u relevante informatie? Hoe gaat u met deze informatie naar een afdeling? Wat communiceert u dan? Hoe zorgt u ervoor dat men wat doet met uw advies? Want uiteindelijk gaat het erom dat u uw baan met net zoveel plezier blijft doen als voorheen!

    Q-Academy biedt een tweedaagse incompanytraining aan die praktisch en interactief van aard is. Vanuit de theorie gaat u aan de slag met oefeningen en cases, waarbij de trainers garant staan voor het creëren van een veilige leeromgeving. Tevens kunt u eigen (lastige) praktijksituaties inbrengen. Naar uw wens maken we de training meer op maat.

  • Na afloop van de training:

    • Heeft u een gedegen basiskennis (DBC/DOT) voor uw functie.
    • Weet u welke bronnen u kunt raadplegen om tot een gedegen advies te komen.
    • Kunt u effectieve adviesgesprekken voeren.
    • Bent u in staat vertrouwen en geloofwaardigheid als adviseur op te bouwen.
    • Kunt u op een constructieve wijze samenwerken met uw interne opdrachtgevers.
    • Gaat u effectiever om met weerstand en lastige situaties.
  • Algemene kennis

    • Actuele ontwikkelingen (DBC, DOT, ICD-10)
    • Juridische en financiële grondslag: NZA, VNZ, CBV, DBCO, CVZ, etc.
    • Marktwerking: van DBC’s naar zorgproducten (zorgproductviewer)
    • Registratie versus ziekenhuisfinanciën
    • Patiëntenproces versus registratieproces
    • Zorgprofielen, kostprijzen en onderhandelingen, AO/IC.

    De rol van de adviseur

    • Functie en rol van de adviseur in de keten
    • Proactief handelen, wat houdt dit in? 
    • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

    Adviesvaardigheden

    • Communiceren: vragen stellen, doorvragen, omgaan met weerstand, etc.
    • Het adviesproces; analyseren, structureren, contracteren
    • Verschillende adviesstijlen
    • Het adviesgesprek

    Uitwisselen van ervaringen, opdrachten en oefeningen

    • Opdracht voorafgaand aan de training: ‘beschrijf een lastige praktijksituatie’
    • Uitwisselen van ervaringen
    • Opdrachten en oefeningen in 2, 3 en 4-tallen
    • Oplossingsrichtingen voor knelpunten
    • Tussentijdse huiswerkopdracht
  • Deze training bieden wij incompany aan. Wij maken de training dan op maat, geheel naar uw wensen.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Zorgadministrateurs, medewerkers medische administratie, stafmedewerkers die zich bezighouden met het zorgadministratieproces, unitondersteuners.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.