Zorgadministratie nieuwe stijl (voor ziekenhuizen)

Van ondersteunend werken naar proactief handelen

Zorgadministratie nieuwe stijl (voor ziekenhuizen)

Ingrijpende ontwikkelingen zoals Horizontaal Toezicht zorgen ervoor dat het administratieve en primaire proces steeds dichter bij elkaar komen. Voor de zorgadministratie betekent dit nieuwe taken en verantwoordelijkheden. De zorgadministratie kan niet langer een ondersteunende afdeling op de achtergrond zijn. Alle ontwikkelingen vragen om een proactieve afdeling die meer op de voorgrond treedt en een adviesrol vervult.

  • Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de rol van de zorgadministratie?

    De zorgadministratie gaat de afdelingen proactief benaderen. Samen met de medisch professional, financiën en ICT vraagt de zorgadministratie zich af welke gegevens geregistreerd moeten worden en hoe dit rechtmatig geregistreerd kan worden. Daarnaast gaat de zorgadministratie samen met de medisch professional op zoek naar mogelijkheden om de registratie continu te verbeteren. De zorgadministratie faciliteert daarbij dus het primaire proces en adviseert over de registratiemethode.

    Maar hoe doet u dit? Waar vindt u relevante informatie? Hoe gaat u met deze informatie naar een afdeling? Wat communiceert u dan? Hoe krijgt u de medisch professional mee en zorgt u ervoor dat deze uw advies opvolgt? Want uiteindelijk gaat het erom dat u uw baan met net zoveel plezier blijft doen als voorheen!

    Q-Academy biedt een tweedaagse incompany-training aan die praktisch en interactief van aard is. Vanuit de theorie gaat u aan de slag met oefeningen en cases, waarbij de trainers garant staan voor het creëren van een veilige leeromgeving. Tevens kunt u eigen (lastige) praktijksituaties inbrengen. Naar uw wens maken we de training meer op maat.

  • Na afloop van de training:

    • Heeft u een gedegen basiskennis (DBC) voor uw functie.
    • Weet u welke bronnen u kunt raadplegen om tot een gedegen advies te komen.
    • Kunt u effectieve adviesgesprekken voeren.
    • Bent u in staat vertrouwen en geloofwaardigheid als adviseur op te bouwen.
    • Kunt u op een constructieve wijze samenwerken met uw interne opdrachtgevers.
    • Weet u wat uw communicatiestijl is en kunt u de stijl van anderen herkennen.
    • Gaat u effectiever om met weerstand en lastige situaties.
  • Algemene kennis

    • Actuele ontwikkelingen: wijzigingen wet- en regelgeving, Horizontaal Toezicht, etc.
    • Aandachtspunten in de registratie: parallelliteit, consulten op afstand, etc.
    • Zorgproductenviewer en zorgproductafleiding.
    • AO/IC en correcte bronregistratie.
    • Zorgpaden en DBC’s.
    • Zorgprofielen, kostprijzen en onderhandelingen.

    De rol van de adviseur

    • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden adviseur.
    • Functie en rol van de adviseur in de keten.
    • Proactief handelen, wat houdt dat in?

    Adviesvaardigheden

    • Het adviesproces: van vraag tot evaluatie.
    • Competenties van een adviseur.
    • Communiceren: vragen stellen, doorvragen, omgaan met weerstand, etc.
    • DISC: advies- en communicatiestijlen.
    • Het adviesgesprek.

    Uitwisselen van ervaringen, opdrachten en oefeningen

    • Opdracht voorafgaand aan de training: ‘beschrijf
    • een lastige praktijksituatie’.
    • Uitwisselen van ervaringen.
    • Opdrachten en oefeningen in 2, 3 en 4-tallen.
    • Oplossingsrichtingen voor knelpunten.
    • Tussentijdse huiswerkopdracht.
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met u in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar uw wensen en naar de situatie binnen uw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (u en) uw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina leest u meer over de mogelijkheden.

    Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? DBC-adviseurs, medewerkers zorgadministratie, stafmedewerkers die zich bezighouden met het zorgadministratieproces, unitondersteuners.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor u?
  •   Zorgadministratie nieuwe stijl (voor GGZ)
    Training Incompany
  •   Werken als AO- of IC-medewerker
    Training 20 juni 2019
  •   Financieel management voor niet-financiële managers in de zorg
    Training 23 september 2019
  •   Stoomcursus DBC's
    Basiscursus 19 september 2019