Basistraining Effectief communiceren in de zorg Maak van je communicatiestijl jouw kracht!

Basistraining Effectief communiceren in de zorg

Communicatie is de basis van je werk. Het zorgt voor soepele samenwerking met collega’s, een goede aansluiting bij cliënt of patiënt en het in beweging krijgen van anderen voor jouw doelen. Merk je dat de communicatie in sommige situaties stroef verloopt? Wij werken met je aan een krachtige communicatiestijl!

  • Er zijn veel verschillende communicatiestijlen. De manier waarop je deze stijl inzet, bepaalt hoe effectief je bent. Dat betekent dat je inzicht nodig hebt in jouw stijl en die van de ander om in elke situatie jouw boodschap met impact over te kunnen brengen.

    In deze 2-daagse incompanytraining blijf je trouw aan je persoonlijke communicatiestijl. Je duikt in de bijbehorende kwaliteiten en valkuilen en ontwikkelt de vaardigheden om deze op de juiste manier toe te passen. Zo krijg je meer grip op jouw gespreksvoering. Je wordt wendbaarder en voorkomt miscommunicatie. Je krijgt handvatten aangereikt om jouw stijl verder te ontwikkelen en je wordt gecoacht op jouw gespreksvaardigheden en specifieke leervragen.

  • Programma (2 dagen)

    Digitale kick-off

    Om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij de leerbehoefte van jou en de andere deelnemers, vindt er voor de training een (individuele) digitale kick-off plaats. Hierin maak je alvast kennis met de trainer en breng je je leerdoelen in beeld.

    Effectieve communicatie & de zorg

    • Wat is effectieve persoonlijke communicatie?
    • Belang van communicatie in de zorg
    • De dynamiek van zorg op communicatie

    Jouw stijl verder ontwikkelen

    • Basis van communicatie: de kracht van luisteren en waarnemen
    • De vraag achter de vraag achterhalen
    • Hoe match je jouw stijl aan je gesprekspartner?
    • Gesprekstechnieken en gespreksstructuur
    • Een gesprek voorbereiden

    Inzicht in communicatiestijlen

    • Verschillende niveaus van communiceren
    • Verbale en non-verbale communicatie
    • Communicatiestijlen volgens het DISC-model
    • Wat is jouw communicatiestijl?
    • Kwaliteiten en valkuilen
    • Hoe herken je de communicatiestijl van jouw gesprekspartner?
    • Allergie, miscommunicatie en bijsturen

    Oefenen met trainingsacteur
    Samen met een trainingsacteur oefen je met eigen casuïstiek.

  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor je?
  • Workshop Feedback: vragen, geven & ontvangen
    Workshop Incompanytraining