Basiscursus Onderhandelen in de Wmo en Jeugdwet

Door de hervorming van de langdurige zorg zijn gemeenten en zorgverzekeraars in beeld als nieuwe gesprekspartners in de zorginkoop. Zorgaanbieders moeten gaan onderhandelen over hun Wmo- en/of Jeugdwetcontract. Voor veel zorgaanbieders is dit een relatief nieuw verschijnsel.

  • Deze inkopende partijen professionaliseren zich in snel tempo. Voor de zorg dus van groot belang om haar ‘verkoopzijde’ mee te professionaliseren. De oplossing ligt in het goed kunnen onderhandelen, waarbij een grondige voorbereiding één van de kritische succesfactoren is.

    Maar wat houdt het onderhandelen in de Wmo of Jeugdwet nu precies in? Wie moeten dit gaan doen? En wat moet je dan allemaal organiseren?

    Q-Academy biedt een incompany cursus waarin u in korte tijd zicht krijgt op het onderhandelen in de Wmo of Jeugdwet, met alle bijbehorende organisatorische aspecten. We gaan in op de actuele ontwikkelingen: hoe ziet het veld eruit en waar staan we nu? Wat betekenen de ontwikkelingen voor de contractafsluitingen?
    Wat zijn de verschillende uitvoeringsvarianten die gemeenten hanteren? We bespreken de basisprincipes van het onderhandelen. Op een interactieve manier gaan we vervolgens uitgebreid in op het onderhandelingsproces: rol, tijd, fasen en voorbereiding. Tot slot behandelen we de vaardigheden die de basis vormen bij het onderhandelen.

    Deze cursus is bedoeld voor medewerkers die een rol (gaan) spelen bij de onderhandelingen of contractafsluiting met gemeenten. Daarnaast voor iedereen die wil weten wat het onderhandelen betekent voor zijn of haar organisatie.

  • Na afloop van de cursus:

    Heeft u een compleet overzicht rond het onderhandelen in de Wmo en Jeugdwet. Weet u wat er bij komt kijken en wat u intern moet voorbereiden en organiseren.

  • Huidige situatie

    • Actuele ontwikkelingen
    • Uitvoeringsvarianten bij gemeenten
    • Hoe zien de (nieuwe) verhoudingen tussen zorgaanbieder en zorginkoper eruit?
    • Uit positie & kansen (aan de hand van de Kraljic matrix)

    Uitgangspunten onderhandelen

    • Belangentegenstellingen
    • Kenmerken/doelstellingen onderhandelingen
    • Wel of niet toegeven
    • Vechten of samenwerken

    Onderhandelingsproces

    • Stakeholders onderhandelingen (intern/extern)
    • Belangen verschillende stakeholders
    • Onderhandelingsteam: samenstelling, verschillende vaardigheden, mandaat
    • Keuze onderhandelingsstrategie, passend bij regionale situatie, vaardigheden team en aanbieder
    • Checklist processtappen
    • Permanente evaluatie

    Basisvaardigheden

    • Fases in de onderhandeling: voorbereiding, verkenning belangen, formuleren voorstellen fase 1 en 2, daadwerkelijk onderhandelen
    • Communicatie en overtuigingskracht
    • Verbale en non-verbale communicatie
    • Bijsturen van vaardigheden
    • Opkomen voor eigen belang en toch vriendelijk blijven
    • Omgaan met weerstand bij de ander
    • Streven naar goede relatie en win-win situatie
  • Deze training bieden wij incompany aan. Wij maken de training dan op maat, geheel naar uw wensen.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Medewerkers in de langdurige zorg die in hun werk, vanuit verschillende invalshoeken, te maken hebben met de onderhandelingen met verschillende gemeenten. Dus de onderhandelaars zelf, maar ook andere betrokkenen (die meer zicht willen krijgen op het proces).

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.