(Advies)vaardigheden voor de zorgadministratie

Neem je collega’s mee richting correcte bronregistratie

(Advies)vaardigheden voor de zorgadministratie

Registratie en declaratie van geleverde zorg moet juist, tijdig en volledig zijn. Aan jou als adviseur Zorgadministratie de uitdaging om dit binnen jouw organisatie vorm te geven. Betrokkenheid van de werkvloer is hierbij essentieel. Maar hoe neem je jouw collega’s hierin mee? En hoe zorg je ervoor dat zij ook het belang van een correcte bronregistratie onderstrepen en ook gemotiveerd zijn om samen met jou structurele verbeteringen door te voeren?

  • Als adviseur op het gebied van zorgadministratie ben je de verbindende schakel tussen de financiële- zorgadministratieve afdelingen en de werkvloer. Van jou wordt verwacht dat je je opstelt als een communicatief sterke adviseur, die collega’s proactief benadert en structurele samenwerkingen opbouwt. Daarbij ben je verantwoordelijk voor het enthousiasmeren en coachen van collega’s richting het continu verbeteren van de zorgadministratie. Het effectief vervullen van deze rol vraagt verschillende competenties en vaardigheden op het gebied van adviseren, overtuigen en motiveren.

    Heb je meer handvatten nodig? Verstevig je positie en wordt een gewaardeerd adviseur!

    Wij bieden de tweedaagse training (Advies)vaardigheden voor de zorgadministratie. We gaan in op de rol van de zorgadministrateur als adviseur. Je krijgt inzicht in jouw eigen gedrags- en communicatiestijl. Je oefent de vaardigheden die je kunt inzetten om succesvol én op je eigen manier invulling te geven aan jouw functie. Aan de hand van korte theorie ga je aan de slag met casuïstiek en knelpunten uit jouw eigen praktijk. Na afloop van de training heb je alle handvatten en benodigde vaardigheden geoefend en versterkt om collega’s te adviseren en te motiveren en samen te werken naar structurele verbeteringen op het gebied van zorgregistratie.

  • Na afloop van de training:

    • Heb je inzicht in jouw rol en wat er nodig is om jouzelf stevig te positioneren in de organisatie.
    • Heb je inzicht in jouw communicatiestijl en weet je hoe je deze stijl kunt inzetten om jouw doelen te bereiken.
    • Heb je handvatten om jouw kennis te vertalen naar een passend advies voor de werkvloer.
    • Weet je hoe je een adviesgesprek voorbereidt en uitvoert.
    • Weet je welke instrumenten je kunt inzetten om de werkvloer te motiveren en te begeleiden richting structurele verbeteringen.
    • Weet je hoe je effectieve samenwerkingen met collega’s opzet.
    • Heb je de eerste stappen gezet richting de verdere ontwikkeling van jouw vaardigheden als adviseur.
  • Dag 1

    De rol en positie van de zorgadministratie-adviseur

    • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
    • Competenties van de zorgadministratie-adviseur.
    • Samenwerken met andere afdelingen; rol van de adviseur in de keten.
    • Proactief de werkvloer benaderen, wat houdt dit in?

    Communicatievaardigheden

    • DISC-persoonlijkheidsanalyse en jouw communicatiestijl; je kwaliteiten en valkuilen.
    • Herkennen van en aanpassen aan de stijl van jouw gesprekspartner.
    • Hoe zet je communicatie in bij veranderingen?

    Adviesvaardigheden

    • Je kennis vertalen naar een passend advies.
    • Het adviesproces; analyseren, structureren en contracteren.
    • Verschillende adviesstijlen aan de hand van de DISC-persoonlijkheidsanalyse.
    • Ongevraagd advies geven; je standpunt overtuigend brengen.
    • Voorbereiden en oefenen van een adviesgesprek aan de hand van een eigen praktijkcasus.

    Dag 2

    Veranderen en motiveren

    • Hoe werkt motivatie?
    • Hoe bevorder je gedragsverandering op de werkvloer?
    • Hoe creëer je draagvlak voor je ideeën?
    • Instrumenten die je kunt inzetten om de werkvloer te motiveren en te begeleiden richting structurele veranderingen.

    Effectief samenwerken

    • Bouwen aan relaties met verschillende afdelingen.
    • Omgaan met weerstand, conflicten en verschillende belangen.
    • Feedback geven.

    Praktijk

    • Ruimte om vaardigheden te oefenen op basis van zelf ingebrachte casuïstiek.
    • Persoonlijk actieplan.
    • Wat ga je morgen anders doen?
    • Hoe pak je dat aan?

    Praktijkopdracht
    Tussen de beide trainingsdagen krijg je een praktijkopdracht, zodat je direct aan de slag kunt met het toepassen van de geleerde vaardigheden in jouw eigen praktijk.

  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Zowel startende als (meer) ervaren medewerkers van zorgorganisaties, met een adviesrol op gebied van zorgadministratie (binnen ziekenhuiszorg, ggz of langdurige zorg). Denk hierbij aan DBC-adviseurs/DBC-controllers/DBC-consulenten/DBC-medewerkers of medewerkers zorgadministratie.

    Investering: € 875,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor u?
  •   DBC’s: verdieping en verbreding
    Verdiepingstraining 29 september 2020
  •   Adviesvaardigheden voor de zorgadministratie
    Training Incompany
  •   (Online) Stoomcursus DBC's
    Basiscursus 29 oktober 2020
  •   Stoomcursus DBC's GGZ
    Basiscursus 26 november 2020