Vaardigheden voor de zorgadministratie

Neem uw collega’s mee richting correcte bronregistratie

Vaardigheden voor de zorgadministratie

Registratie en declaratie van geleverde zorg moet juist, tijdig en volledig zijn. Aan u als adviseur Zorgadministratie de uitdaging om dit binnen uw organisatie vorm te geven. Betrokkenheid van de werkvloer is hierbij essentieel. Maar hoe neemt u uw collega’s hierin mee? En hoe zorgt u ervoor dat zij ook het belang van een correcte bronregistratie onderstrepen en ook gemotiveerd zijn om samen met u structurele verbeteringen door te voeren?

  • Als adviseur op het gebied van zorgadministratie bent u de verbindende schakel tussen de financiële- zorgadministratieve afdelingen en de werkvloer. Van u wordt verwacht dat u zich opstelt als een communicatief sterke adviseur, die collega’s proactief benadert en structurele samenwerkingen opbouwt. Daarbij bent u verantwoordelijk voor het enthousiasmeren en coachen van collega’s richting het continu verbeteren van de zorgadministratie. Het effectief vervullen van deze rol vraagt verschillende competenties en vaardigheden op het gebied van adviseren, overtuigen en motiveren.

    Heeft u meer handvatten nodig? Verstevig uw positie en wordt een gewaardeerd adviseur!

    Q-Academy biedt de tweedaagse training Vaardigheden voor de zorgadministratie. We gaan in op de rol van de zorgadministrateur als adviseur. U krijgt inzicht in uw eigen gedrags- en communicatiestijl. U oefent de vaardigheden die u kunt inzetten om succesvol én op uw eigen manier invulling te geven aan uw functie. Aan de hand van korte theorie gaat u aan de slag met casuïstiek en knelpunten uit uw eigen praktijk. Na afloop van de training heeft u alle handvatten en benodigde vaardigheden geoefend en versterkt om collega’s te adviseren en te motiveren en samen te werken naar structurele verbeteringen op het gebied van zorgregistratie.

  • Na afloop van de training:

    • Heeft u inzicht in uw rol en wat er nodig is om uzelf stevig te positioneren in de organisatie.
    • Heeft u inzicht in uw communicatiestijl en weet u hoe u deze stijl kunt inzetten om uw doelen te bereiken.
    • Heeft u handvatten om uw kennis te vertalen naar een passend advies voor de werkvloer.
    • Weet u hoe u een adviesgesprek voorbereidt en uitvoert.
    • Weet u welke instrumenten u kunt inzetten om de werkvloer te motiveren en te begeleiden richting structurele verbeteringen.
    • Weet u hoe u effectieve samenwerkingen met collega’s opzet.
    • Heeft u de eerste stappen gezet richting de verdere ontwikkeling van uw vaardigheden als adviseur.
  • Dag 1

    De rol en positie van de zorgadministratie adviseur

    • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
    • Competenties van de zorgadministratie-adviseur.
    • Samenwerken met andere afdelingen; rol van de adviseur in de keten.
    • Proactief de werkvloer benaderen, wat houdt dit in?

    Communicatievaardigheden

    • DISC-persoonlijkheidsanalyse en uw communicatiestijl; uw kwaliteiten en valkuilen.
    • Herkennen van en aanpassen aan de stijl van uw gesprekspartner.
    • Hoe zet u communicatie in bij veranderingen?

    Adviesvaardigheden

    • Uw kennis vertalen naar een passend advies.
    • Het adviesproces; analyseren, structureren en contracteren.
    • Verschillende adviesstijlen aan de hand van de DISC-persoonlijkheidsanalyse.
    • Ongevraagd advies geven; uw standpunt overtuigend brengen.
    • Voorbereiden en oefenen van een adviesgesprek aan de hand van een eigen praktijkcasus.

    Dag 2

    Veranderen en motiveren

    • Hoe werkt motivatie?
    • Hoe bevordert u gedragsverandering op de werkvloer?
    • Hoe creëert u draagvlak voor uw ideeën?
    • Instrumenten die u kunt inzetten om de werkvloer te motiveren en te begeleiden richting structurele veranderingen.

    Effectief samenwerken

    • Bouwen aan relaties met verschillende afdelingen.
    • Omgaan met weerstand, conflicten en verschillende belangen.
    • Feedback geven.

    Praktijk

    • Ruimte om vaardigheden te oefenen op basis van zelf ingebrachte casuïstiek.
    • Persoonlijk actieplan.
    • Wat gaat u morgen anders doen?
    • Hoe pakt u dat aan?

    Praktijkopdracht
    Tussen de beide trainingsdagen krijgt u een praktijkopdracht, zodat u direct aan de slag kunt met het toepassen van de geleerde vaardigheden in uw eigen praktijk.

  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met u in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar uw wensen en naar de situatie binnen uw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (u en) uw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina leest u meer over de mogelijkheden.

    Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Zowel startende als (meer) ervaren medewerkers van zorgorganisaties, met een adviesrol op gebied van zorgadministratie (binnen ziekenhuiszorg, ggz of langdurige zorg). Denk hierbij aan DBC-adviseurs/DBC-controllers/DBC-consulenten/DBC-medewerkers of medewerkers zorgadministratie.

    Investering: € 875,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.