Kies hier uw vakgebied

  •   29-10-2020
    Risicoanalyse zorgregistratie Training

    Correct registreren en declareren is de afgelopen tijd veel in het nieuws. De NZa spreekt bestuurders van zorginstellingen en medisch specialisten hierop aan. Het landelijke Zelfonderzoek Correct Declareren (ZCD) heeft hier ook mee te maken. Heeft u alle risico’s in beeld? Vanuit de hoek van kwaliteit & veiligheid kennen we allerlei methoden om prospectieve risicoanalyses (PRA) uit te voeren. Q-Consult Zorg heeft op basis van één van deze methoden (HFMEA light) een aanpak ontwikkeld om risicoanalyses uit te voeren op registratieprocessen.

  •   03-11-2020
    Administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB) Training

    Ontwikkelingen als Horizontaal Toezicht brengen met zich mee dat er steeds meer nadruk komt te liggen op risicobeheersing en continu verbeteren. Van interne controle (IC) naar interne beheersing (IB), op basis van een actuele en geborgde administratieve organisatie (AO). Hoe maakt u nu de vertaling van deze landelijke ontwikkelingen naar uw organisatie? En misschien nog wel belangrijker, hoe neemt u de rest van de organisatie hierin mee?

  •   03-11-2020
    Op weg naar duurzame patiëntparticipatie Training

    Patiënt- of cliëntparticipatie is noodzakelijk voor het leveren van goede kwaliteit van zorg. Veel zorgorganisaties zetten daarom in op het vergroten van de betrokkenheid van de patiënt of cliënt in de spreekkamer. Ook op afdelings- en organisatieniveau is dit onmisbaar. Toch is het vaak nog geen vanzelfsprekendheid. Hoe zet u het patiëntperspectief organisatiebreed in voor betere zorg? En hoe verankert u dit duurzaam in de structuur, cultuur en praktijk van uw organisatie?

  •   Start 03-11-2020
    Sturen op kwaliteit Training

    Kent u dat gevoel van niet ‘in control’ zijn? Het gevoel dat u niet genoeg inzicht in en invloed heeft op de stand van zaken binnen uw organisatie of afdeling. En merkt u dat u wel veel (kwaliteits)data of –informatie tot uw beschikking heeft, maar niet altijd weet wat u hiermee aanmoet? Om uw afdelings- en organisatiedoelen te kunnen realiseren, is sturing op basis van behaalde resultaten noodzakelijk. Leer welke stappen u (samen met uw team) kunt nemen om grip terug te krijgen.

  •   05-11-2020
    Slim onderweg met de AVG in de zorg Training

    Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG Privacywet) van toepassing. Deze AVG brengt nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee voor zorgverleners. In de gezondheidszorg wordt nogal wat data gebruikt. Data over patiënten en aandoeningen helpen zorgverleners hun dienstverlening beter te kunnen uitvoeren. Het gebruik rond deze gegevens is onderhevig aan regelgeving. Met de komst van de nieuwe Privacywet is het van belang exact te weten hoe deze toegepast en bewaakt dient te worden binnen uw eigen zorginstelling

  •   Start 05-11-2020
    Effectieve werkvormen en groepsdynamiek Training

    Merkt u dat uw project soms niet goed van de grond komt, omdat communicatiemiddelen als e-mail en werkoverleggen niet altijd goed meer werken? Bent u op zoek naar manieren om collega’s écht mee te krijgen in uw doelstellingen? Het begint allemaal bij de manier waarop u een project lanceert. Een interactieve en energieke bijeenkomst, waarin u leuke werkvormen inzet en inspeelt op groepsdynamiek, is uw sleutel tot succes!

  •   Start 10-11-2020
    Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur Training

    Kwaliteit zit niet in systemen en regels, maar in talentvolle en professionele medewerkers en in de directe relatie met de cliënt. Hoe zorg ik er als kwaliteitsadviseur voor dat medewerkers zich hier bewust van zijn en kwaliteit op de agenda zetten? En op welke manier kan ik mijn organisatie hierin meenemen? Dit zijn vragen waar u zich als kwaliteitsadviseur mee bezighoudt bij uw inspanningen om kwaliteit meer te beleggen bij het primair proces. In deze training gaat u aan de slag met de vaardigheden die nodig zijn om uw doelen te bereiken.

  •   12-11-2020
    Incidentanalyse Training

    Incidentanalyse is een belangrijk onderdeel van het kwaliteitssysteem. Inzicht in lichte incidenten geeft u de mogelijkheid om tijdig te reageren op (bijna)incidenten en om calamiteiten te voorkomen. Zo kunt u op een laagdrempelige, relatief eenvoudige wijze de kwaliteit van uw processen en de zorg voor de cliënt/patiënt samen met uw team verbeteren. Maak op praktische wijze kennis met diverse methodieken om incidenten te analyseren en op basis hiervan te kunnen verbeteren.

  •   12-11-2020
    Systeembeoordeling 2.0 Training

    Faciliteert uw kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) het leveren van kwalitatieve en veilige zorg? De systeembeoordeling is een waardevol instrument om onderbouwde conclusies te trekken over de effectiviteit van dit KMS. In de praktijk wordt dit instrument nog vaak als een verplichting gezien, in plaats van juist een kans om te verbeteren. Zonde, want dat belemmert de mate waarin u als kwaliteitsadviseur de (kwaliteits)doelstellingen kunt realiseren. De systeembeoordeling 2.0 (vernieuwde versie) is anders: door de interactieve en open insteek komt u samen met uw (zorg)professionals tot nieuwe en concrete inzichten over hoe een KMS de goede zorg voor de cliënt/patiënt beter kan faciliteren. In deze training leert u hoe u de systeembeoordeling 2.0 stapsgewijs zelf kunt uitvoeren.

  •   Start 12-11-2020
    Vaardigheden voor de zorgadministratie Training

    Registratie en declaratie van geleverde zorg moet juist, tijdig en volledig zijn. Aan u als adviseur Zorgadministratie de uitdaging om dit binnen uw organisatie vorm te geven. Betrokkenheid van de werkvloer is hierbij essentieel. Maar hoe neemt u uw collega’s hierin mee? En hoe zorgt u ervoor dat zij ook het belang van een correcte bronregistratie onderstrepen en ook gemotiveerd zijn om samen met u structurele verbeteringen door te voeren?