Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur

Motiveer en activeer uw collega’s voor kwaliteit!

Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur

Kwaliteit zit niet in systemen en regels, maar in talentvolle en professionele medewerkers en in de directe relatie met de cliënt. Hoe zorg ik er als kwaliteitsadviseur voor dat medewerkers zich hier bewust van zijn en kwaliteit op de agenda zetten? En op welke manier kan ik mijn organisatie hierin meenemen? Dit zijn vragen waar u zich als kwaliteitsadviseur mee bezighoudt bij uw inspanningen om kwaliteit meer te beleggen bij het primair proces. In deze training gaat u aan de slag met de vaardigheden die nodig zijn om uw doelen te bereiken.

  • De verschuiving van kwaliteit naar het primair proces betekent dat zorgteams zelf aan de slag gaan met het doorvoeren van veranderingen, met de implementatie van verbetermaatregelen en met het vormgeven van kwaliteit op de werkvloer. Dit vraagt om een ontwikkeling van uw rol als kwaliteitsfunctionaris van uitvoerend naar meer coachend, faciliterend en procesverantwoordelijk. Uw focus komt te liggen op het activeren en enthousiasmeren van uw medewerkers voor kwaliteit & veiligheid. Hier zijn vaardigheden voor nodig op het gebied van overtuigen, adviseren en motiveren.

    Uw impact als kwaliteitsadviseur vergroten
    Q-Academy biedt de training Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur, waarin u de vaardigheden leert en oefent om vorm te kunnen geven aan uw veranderende rol. Anderen meekrijgen begint bij uzelf. Om die reden gaan we tijdens de training aan de slag door u allereerst inzicht te geven in uw eigen gedrags- en communicatiestijl. Vervolgens krijgt u handvatten om uw communicatiestijl effectief in te zetten, anderen te motiveren, coachen en faciliteren op het gebied van kwaliteit & veiligheid.

  • Na afloop van de training:

    • Kunt u benoemen hoe uw veranderende rol eruit ziet en welke vaardigheden dit van u vraagt.
    • Heeft u meer inzicht in uw persoonlijke communicatiestijl en weet u hoe u uw stijl kunt inzetten om uw doelen te bereiken.
    • Weet u hoe u een effectieve samenwerking met uw medewerkers opzet.
    • Kent u verschillende coachtechnieken en weet u hoe u deze toepast.
    • Weet u hoe u de verschuiving van het eigenaarschap van kwaliteit naar het primair proces effectief kunt begeleiden en ondersteunen.
    • Heeft u een start gemaakt met het verder ontwikkelen van uw vaardigheden als kwaliteitsadviseur.
  • Dag 1

    Inleiding

    • Ontwikkelingen op het gebied van kwaliteit en kwaliteitsdenken.
    • Wat betekenen nieuwe ontwikkelingen voor de rol van kwaliteitsadviseur.
    • Welke vaardigheden vraagt uw vernieuwde rol?

    Communicatievaardigheden

    • DISC en uw communicatiestijl: uw kwaliteiten en valkuilen.
    • Herkennen van en aanpassen aan de stijl van uw gesprekspartner.
    • Hoe zet u communicatie in bij veranderingen?

    Veranderen en motiveren

    • Ontwikkelfasen van teams.
    • Hoe krijgt u inzicht in de ontwikkelfase van een team?
    • Hoe werkt motivatie?
    • Instrumenten die u kunt inzetten om medewerkers te motiveren en te begeleiden bij veranderingen.

    Dag 2

    Coachen en faciliteren

    • Belang en meerwaarde van coachen en faciliteren.
    • Coachend en faciliterend leiderschap.
    • Voorwaarden voor effectief coachen.
    • Coachtechnieken:
      • AAAA
      • LSD
      • Feedbackregels
      • GROW

    Effectief samenwerken

    • Rollen, taken en bevoegdheden.
    • Bouwen aan relaties.
    • Omgaan met weerstand en conflicten.
    • Feedback geven.

    Persoonlijk actieplan

    • Wat gaat u morgen anders doen?
    • Hoe pakt u dit aan?

    Praktijkopdracht

    Tussen de beide trainingsdagen gaat u aan de slag met het toepassen van de geleerde vaardigheden in uw eigen praktijk door middel van een praktijkopdracht.

    Tijdens de training wordt veel ruimte geboden om de vaardigheden te oefenen op basis van zelf ingebrachte casuïstiek.

  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met u in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar uw wensen en naar de situatie binnen uw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (u en) uw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina leest u meer over de mogelijkheden.

    Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Kwaliteitsfunctionarissen en beleidsmedewerkers die willen werken aan hun vaardigheden om medewerkers te enthousiasmeren voor en coachen op het gebied van kwaliteit & veiligheid.

    Investering: € 775,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Studiebelasting: 12 uur in totaal.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor u?
  •   Coachend leidinggeven
    Basistraining Incompany
  •   Vaardigheden voor de intervisiebegeleider in de zorg
    Training 31 maart 2020
  •   Intervisieserie Lean leiderschap op de werkvloer
    Intervisieserie Incompany