Vaardigheden voor de intervisiebegeleider in de zorg

De handvatten om van en met elkaar te leren

Vaardigheden voor de intervisiebegeleider in de zorg

Leren van elkaar is een belangrijke voorwaarde om continu te verbeteren in de zorg. Intervisie is één van de manieren om open kennis en ervaringen met elkaar te delen binnen of tussen afdelingen. Wat is uw rol als intervisiebegeleider? Wat komt er kijken bij het organiseren van een intervisie? Welke intervisiemethoden zijn er en met welk doel zet u deze in? Dat leert u tijdens de training Vaardigheden voor de intervisiebegeleider in de zorg.

  • Q-Academy organiseert een training voor iedereen die de rol van intervisiebegeleider wil oppakken, die geïnteresseerd is in groepsdynamiek en die collega’s wil faciliteren in hun leerproces. Deze praktijkgerichte training combineert theorie met praktijkvoorbeelden uit de zorg zodat u de basis kunt leggen voor uw rol als intervisiebegeleider.

    Intervisie gaat om leren, reflecteren, creativiteit ontwikkelen en zo competenties verwerven of doorontwikkelen op de werkplek. Een intervisiegroep geeft de ruimte voor deze processen. Bovendien wordt een aantal leerfuncties gestimuleerd. Er zijn meerdere intervisiemethodieken, zoals de 10 stappen methode, de Feed Forward Methode, Leren van successen en de roddelmethode. Afhankelijk van onder andere het doel van de intervisie, de samenstelling van de groep en de casuïstiek is de ene methode meer geschikt dan de andere. U leert de juiste methode op de juiste situatie toe te passen.

    Intervisievaardigheden

    Tijdens de training gaat u aan de slag met een aantal vaardigheden om een intervisie goed te begeleiden, waaronder het creëren van een veilige setting, vragen stellen, feedback geven, reflectie en observatie bevorderen en stimuleren van de dialoog. We nemen u mee door het gehele proces van de intervisie, van aanvraag en voorbereiding, tot en met de evaluatie. Er is veel gelegenheid om onderling kennis en ervaring uit te wisselen.

    De training bestaat uit twee dagen. Na de eerste dag training gaat u in de praktijk aan de slag. Tijdens de tweede dag wisselt u ervaringen uit met de andere deelnemers en gaat u dieper in op de groepsdynamiek en hoe u hier als intervisiebegeleider mee omgaat. Tot slot stelt u een plan van aanpak op voor uzelf en uw organisatie.

  • Na afloop van de training:

    • Kunt u het doel en de toegevoegde waarde van de intervisie voor uw organisatie benoemen.
    • Kent u verschillende intervisiemethodieken en weet u hoe u deze toepast.
    • Kunt u de juiste methodiek voor de juiste situatie selecteren.
    • Heeft u de basis aan vaardigheden gelegd om een intervisie te begeleiden.
    • Heeft u het opzetten en begeleiden van een intervisiebijeenkomst in de praktijk toegepast.
    • Weet u wat u nodig heeft om uw vaardigheden verder te versterken.
  • Dag 1

    Achtergrond intervisie

    • Aanleiding en noodzaak
    • Ontwikkelingen en toepassing

    Intervisieproces

    • Doorlopen van het intervisieproces
      • Aanvraag
      • Voorbereiding
      • Intervisie
      • Evaluatie
    • Randvoorwaarden succesvolle intervisie
    • Tijdsplanning

    Intervisiemethoden

    • Welke methoden zijn er en wat houden ze in?
    • In welke situatie past u welke methode toe?
    • Intervisiemethodiek(en) oefenen op casuïstiek

    Rol van de intervisiebegeleider

    • Nut en noodzaak begeleiding
    • Structuur aanbrengen
    • Belangrijke communicatievaardigheden
    • Do’s & Dont’s
       

    Huiswerkopdracht

    U past het geleerde toe in uw eigen zorgorganisatie door een intervisiebijeenkomst op te zetten en begeleiden.
     

    Dag 2

    Reflectie

    • Opfrissen kennis dag 1
    • In een interactieve sessie worden de ervaringen uit de huiswerkopdracht uitgewisseld om van elkaar te leren

    Groepsdynamiek

    • Veiligheid en vertrouwen creëren
    • Stimuleren van de dialoog en leeromgeving
    • Hoe zorgt u dat iedereen aan het woord komt?
    • Reflectie en observatie bevorderen
    • Feedback geven
    • Hoe houdt u de energie tijdens de bijeenkomst hoog?
    • Welk type deelnemer vindt u lastig als begeleider? En van wie krijgt u energie?

    Vervolgstappen

    • Opstellen verdere leerdoelen
    • Hoe ga ik me verder ontwikkelen tot volwaardig intervisiebegeleider?
  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met u in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar uw wensen en naar de situatie binnen uw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (u en) uw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina leest u meer over de mogelijkheden.

    Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Data: tweedaagse training op  1 november 2018 (9.30-16.30 uur) en 7 februari 2019 (9.30-16.30 uur)

    Voor wie? Professionals in de zorg die intervisies willen opzetten en begeleiden, die geïnteresseerd zijn in groepsdynamiek en die mensen willen faciliteren in hun leerproces.

    Investering: € 745,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Studiebelasting: 12 uur voor de trainingsdagen, 4 uur voor de huiswerkopdracht.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.