Vaardigheden voor de intervisiebegeleider in de zorg

De handvatten om van en met elkaar te leren

Vaardigheden voor de intervisiebegeleider in de zorg

Leren van elkaar is een belangrijke voorwaarde om continu te verbeteren in de zorg. Intervisie is één van de manieren om open kennis en ervaringen met elkaar te delen binnen of tussen afdelingen. Wat is jouw rol als intervisiebegeleider? Wat komt er kijken bij het organiseren van een intervisie? Welke intervisiemethoden zijn er en met welk doel zet je deze in? Dat leer je tijdens de training Vaardigheden voor de intervisiebegeleider in de zorg.

  • Wij organiseren een training voor iedereen die de rol van intervisiebegeleider wil oppakken, die geïnteresseerd is in groepsdynamiek en die collega’s wil faciliteren in hun leerproces. Deze praktijkgerichte training combineert theorie met praktijkvoorbeelden uit de zorg zodat je de basis kunt leggen voor jouw rol als intervisiebegeleider.

    Intervisie gaat om leren, reflecteren, creativiteit ontwikkelen en zo competenties verwerven of doorontwikkelen op de werkplek. Een intervisiegroep geeft de ruimte voor deze processen. Bovendien wordt een aantal leerfuncties gestimuleerd. Er zijn meerdere intervisiemethodieken, zoals de 10-stappenmethode, de Feed Forward Methode, Leren van successen en de roddelmethode. Afhankelijk van onder andere het doel van de intervisie, de samenstelling van de groep en de casuïstiek is de ene methode meer geschikt dan de andere. Je leert de juiste methode op de juiste situatie toe te passen.

    Intervisievaardigheden

    Tijdens de training ga je aan de slag met een aantal vaardigheden om een intervisie goed te begeleiden, waaronder het creëren van een veilige setting, vragen stellen, feedback geven, reflectie en observatie bevorderen en stimuleren van de dialoog. We nemen je mee door het gehele proces van de intervisie, van aanvraag en voorbereiding, tot en met de evaluatie. Er is veel gelegenheid om onderling kennis en ervaring uit te wisselen.

    De training bestaat uit twee dagen. Na de eerste dag training ga je in de praktijk aan de slag. Tijdens de tweede dag wissel je ervaringen uit met de andere deelnemers en ga je dieper in op de groepsdynamiek en hoe je hier als intervisiebegeleider mee omgaat. Tot slot stel je een plan van aanpak op voor jouzelf en jouw organisatie.

  • Na afloop van de training:

    • Kun je het doel en de toegevoegde waarde van de intervisie voor jouw organisatie benoemen.
    • Ken je verschillende intervisiemethodieken en weet je hoe je deze toepast.
    • Kun je de juiste methodiek voor de juiste situatie selecteren.
    • Heb je de basis aan vaardigheden gelegd om een intervisie te begeleiden.
    • Heb je het opzetten en begeleiden van een intervisiebijeenkomst in de praktijk toegepast.
    • Weet je wat je nodig hebt om jouw vaardigheden verder te versterken.
  • Dag 1

    Achtergrond intervisie

    • Aanleiding en noodzaak
    • Ontwikkelingen en toepassing

    Intervisieproces

    • Doorlopen van het intervisieproces
      • Aanvraag
      • Voorbereiding
      • Intervisie
      • Evaluatie
    • Randvoorwaarden succesvolle intervisie
    • Tijdsplanning

    Intervisiemethoden

    • Welke methoden zijn er en wat houden ze in?
    • In welke situatie past je welke methode toe?
    • Intervisiemethodiek(en) oefenen op casuïstiek

    Rol van de intervisiebegeleider

    • Nut en noodzaak begeleiding
    • Structuur aanbrengen
    • Belangrijke communicatievaardigheden
    • Do’s & Dont’s
       

    Huiswerkopdracht

    Je past het geleerde toe in jouw eigen zorgorganisatie door een intervisiebijeenkomst op te zetten en begeleiden.
     

      Dag 2

      Reflectie

      • Opfrissen kennis dag 1
      • In een interactieve sessie worden de ervaringen uit de huiswerkopdracht uitgewisseld om van elkaar te leren

      Groepsdynamiek

      • Veiligheid en vertrouwen creëren
      • Stimuleren van de dialoog en leeromgeving
      • Hoe zorg je dat iedereen aan het woord komt?
      • Reflectie en observatie bevorderen
      • Feedback geven
      • Hoe houd je de energie tijdens de bijeenkomst hoog?
      • Welk type deelnemer vind je lastig als begeleider? En van wie krijg je energie?

      Vervolgstappen

      • Opstellen verdere leerdoelen
      • Hoe ga ik me verder ontwikkelen tot volwaardig intervisiebegeleider?
    • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
      Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

      Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

      Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

    • Voor wie is deze training bedoeld? Professionals in de zorg die intervisies willen opzetten en begeleiden, die geïnteresseerd zijn in groepsdynamiek en die mensen willen faciliteren in hun leerproces.

      Investering: € 775,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

      Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

      Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

      Neem voor meer informatie contact met ons op.

        • Veel diverse informatie, goede tips en handvatten. Vragen worden beantwoord en genoeg ruimte om te oefenen.
        • Trainer heeft goed uitleg gegeven. Maakt het interessant, persoonlijk en geeft ruimte.
        • Veel praktische informatie en een heldere uitleg.
        • Heel duidelijk gericht en aangepast aan wat de deelnemers willen leren.
        • Het oefenen was erg prettig. Het belangrijkste onderdeel om het eigen te maken!
        • De trainster creëert een prettige en veilige sfeer, zelf heel open, laat echt ruimte voor lezen en positieve helder stijl.
    Ook interessant voor u?
    • (Project)leiding geven aan veranderprocessen
        (Project)leiding geven aan veranderprocessen
      Training Incompany