Effectief communiceren in de zorg

Maak van uw communicatiestijl uw kracht!

Effectief communiceren in de zorg

Een effectieve communicatiestijl is essentieel in uw dagelijks werk. U zet het in om projecten tot een succes te maken en uw collega’s te informeren en mee te krijgen met uw ideeën. Merkt u dat de communicatie met uw collega’s soms stroef verloopt? Loopt u steeds weer tegen dezelfde uitdagingen aan in uw communicatiestijl? Of is er onlangs wat veranderd in uw team of organisatie wat om een andere stijl vraagt?

  • Een effectieve communicatiestijl is essentieel in uw dagelijks werk. U zet het in om projecten tot een succes te maken en uw collega’s te informeren en mee te krijgen met uw ideeën. Merkt u dat de communicatie met uw collega’s soms stroef verloopt? Loopt u steeds weer tegen dezelfde uitdagingen aan in uw communicatiestijl? Of is er onlangs wat veranderd in uw team of organisatie wat om een andere stijl vraagt? Uw wens: mensen sneller overtuigen, enthousiasmeren en activeren. Tijdens deze training krijgt u meer inzicht in uw persoonlijke communicatiestijl en bouwen we hierop voort zodat u de effectiviteit hiervan verder kunt vergroten.

    Effectieve communicatie gaat over de manier waarop u een bepaalde boodschap overbrengt of een bepaald doel probeert te bereiken. In uw werk heeft u elke dag te maken met situaties waarin u effectief wilt communiceren, zoals het doorvoeren van een verandering binnen uw team, het realiseren van opvolging van de vastgelegde processen of het bijsturen op ongewenst gedrag. U praat met diverse collega’s en teams met eigen wensen en karakters. 

    Er zijn verschillende manieren, of communicatiestijlen, om dezelfde boodschap over te brengen. U bent op weg naar effectieve persoonlijke communicatie als u uw persoonlijke kwaliteiten kent, weet hoe u deze kunt toepassen in uw communicatiestijl en inzicht heeft in het effect van een bepaalde stijl op uw gesprekspartner. Bovendien is een gesprek met passende communicatiestijl prima voor te bereiden. Resultaat is meer grip op het gesprek en de mogelijkheid om bij te sturen. 

    Beter en sneller uw doelen bereiken 
    Q-Academy biedt de training Effectief communiceren in de zorg. In deze training kijken we naar uw communicatiestijl en die van een ander: waarom is er een match of ontstaat er juist miscommunicatie? U krijgt meer inzicht in de krachten en valkuilen van uw persoonlijke stijl en u krijgt de handvatten aangereikt om uw stijl verder te ontwikkelen. Daarnaast wordt u gecoacht op uw gespreksvaardigheden en uw specifieke leervragen. 

  • Na afloop van de training:

    • Heeft u meer inzicht in uw persoonlijke communicatiestijl en het effect ervan op de ander.
    • Kunt u de communicatiestijl van uw gesprekspartner herkennen en uw stijl hierop aanpassen.
    • Bent u zich bewust van de kracht van luisteren en vragen stellen.
    • Is voorbereiding een vast onderdeel van uw communicatieproces geworden.
    • Kunt u uw communicatiestijl als uw kracht zien en inzetten.
  • Deze eendaagse training is interactief van aard waarbij theorie, momenten van inzicht en praktische oefeningen worden afgewisseld.

    Effectieve communicatie?!

    • Wat is effectieve persoonlijke communicatie?
    • Hoe weet u wanneer communicatie effectief is?
    • Uw leervraag
    • De dynamiek van zorg op communicatie

    Uw persoonlijke communicatiestijl

    • DISC-model
    • Uw DISC-profiel: wat zegt dit over uw communicatiestijl?
    • Uw kwaliteiten en valkuilen
    • Verbale- en non-verbale communicatie
    • Gesprekstechnieken en gespreksstructuur
    • Feedback op uw stijl
    • De kracht van luisteren
    • De vraag achter de vraag achterhalen    

    Communicatiestijl van uw gesprekspartner

    • Hoe herkent u de communicatiestijl van uw gesprekspartner?
    • Hoe matcht u uw stijl aan uw gesprekspartner?
    • Allergie, miscommunicatie en bijsturen
    • Oefenen met zelf ingebrachte casuïstiek

    Persoonlijk actieplan

    • Waaruit bestaat een goede voorbereiding en welk effect heeft het? 
    • Tips en tops met elkaar uitwisselen
    • Wat gaat u morgen anders doen en hoe pakt u dit aan? 
  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met u in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar uw wensen en naar de situatie binnen uw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (u en) uw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina leest u meer over de mogelijkheden.

    Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Voor wie? Leidinggevenden en andere professionals in de zorg die meer inzicht willen krijgen in zijn/haar persoonlijke communicatiestijl en hoe zij een betere match kunnen maken met de communicatiestijl van anderen om effectiever te communiceren.

    Investering: € 440,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Studiebelasting: 6 uur in totaal.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor u?
  •   Leiderschap: wat is uw persoonlijke stijl?
    Training Incompany
  •   Teamontwikkeling: uw team naar meer zelfstandigheid
    Training Incompany
  •   Kennismaking met coachend leidinggeven
    Basistraining Incompany