Effectieve persoonlijke communicatie voor professionals in de zorg

U heeft veel ideeën, maar krijgt uw team hier onvoldoende in mee. Of u voelt dat de communicatie met uw collega’s soms stroef verloopt. Uw wens: mensen sneller overtuigen, enthousiasmeren en activeren. Een effectieve persoonlijke communicatiestijl is hierbij essentieel. Tijdens deze training krijgt u inzicht in uw persoonlijke communicatiestijl en leert u hoe u de effectiviteit hiervan kunt vergroten.

  • Effectieve persoonlijke communicatie gaat over de manier waarop u communiceert om een bepaalde boodschap over te brengen of om een bepaald doel te bereiken. In de zorg is communicatie essentieel. U heeft dagelijks te maken met situaties waarin u effectief wilt communiceren, zoals het doorvoeren van een verandering binnen uw team, het realiseren van opvolging van de vastgelegde processen of het bijsturen op ongewenst gedrag. U praat met diverse collega’s en teams met eigen wensen en karakters. Ook is de patiënt/cliënt actiever betrokken in zijn/haar zorgproces (en is daarbij mondiger). Zorg is en blijft mensenwerk. Juist in de hectiek en druk van de zorg, is effectieve persoonlijke communicatie daarom een belangrijke randvoorwaarde.

    Er zijn verschillende manieren, of communicatiestijlen, om dezelfde boodschap over te brengen. U bent op weg naar effectieve persoonlijke communicatie als u uw persoonlijke kwaliteiten kent, weet hoe u deze kunt toepassen in uw communicatiestijl en inzicht heeft in het effect van een bepaalde stijl op uw gesprekspartner. Bovendien is een gesprek met passende communicatiestijl prima voor te bereiden. Resultaat is meer grip op het gesprek en de mogelijkheid om bij te sturen.

    Wilt u kunnen variëren in communicatiestijl, zodat u beter en sneller uw doel bereikt?

    Q-Academy organiseert de training Effectieve persoonlijke communicatie voor professionals in de zorg. In deze training kijken we naar uw persoonlijke communicatiestijl en die van een ander: waarom is er een match of ontstaat er juist miscommunicatie? U krijgt de handvatten om uw eigen stijl te ontwikkelen, die van anderen te herkennen en uw stijl hierop aan te passen. Aan de hand hiervan leert u uw gesprekken voor te bereiden om uw effectiviteit te vergroten en uw doelen te bereiken.

  • Na afloop van de training:

    • Heeft u meer inzicht in uw persoonlijke communicatiestijl en het effect ervan op de ander
    • Kunt u de communicatiestijl van uw gesprekspartner herkennen en uw stijl hierop aanpassen
    • Bent u zich bewust van de kracht van luisteren en vragen stellen
    • Is voorbereiding een vast onderdeel van uw communicatieproces geworden
    • Bezit u de handvatten om een persoonlijke effectievere communicatiestijl te ontwikkelen
  • Deze eendaagse training is interactief van aard waarbij theorie, momenten van inzicht en praktische oefeningen worden afgewisseld.

    Effectieve communicatie?!

    • Wat is effectieve persoonlijke communicatie?
    • Hoe weet u wanneer communicatie effectief is?
    • Uw leervraag
    • De dynamiek van zorg op communicatie

    Uw persoonlijke communicatiestijl

    • DISC-model
    • Uw DISC-profiel: wat zegt dit over uw communicatiestijl?
    • Uw kwaliteiten en valkuilen
    • Verbale- en non-verbale communicatie
    • Gesprekstechnieken en gespreksstructuur
    • Feedback op uw stijl
    • De kracht van luisteren
    • De vraag achter de vraag achterhalen

    Communicatiestijl van uw gesprekspartner

    • Hoe herkent u de communicatiestijl van uw gesprekspartner?
    • Hoe matcht u uw stijl aan uw gesprekspartner?
    • Allergie, miscommunicatie en bijsturen
    • Oefenen met zelf ingebrachte casuïstiek

    Persoonlijk actieplan

    • Waaruit bestaat een goede voorbereiding en welk effect heeft het?
    • Tips en tops met elkaar uitwisselen
    • Wat gaat u morgen anders doen en hoe pakt u dit aan?
  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Wij gaan vooraf met u in gesprek om het kennisniveau en de specifieke leerdoelen vast te stellen. De training wordt op maat gemaakt naar uw wensen en naar de situatie binnen uw organisatie en/of vakgroep. Opdrachten en casussen in de training worden gebaseerd op vraagstukken waar (u en) uw collega’s in de dagelijkse praktijk mee hebben te maken. Op deze manier blijft de materie heel herkenbaar. Desgewenst kunnen specifieke onderwerpen uit het programma verder worden uitgelicht.

    Op onze incompany-pagina leest u meer over de mogelijkheden.

    Meer informatie?

    Wilt u meer informatie of wilt u een incompany-training aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Voor wie? Leidinggevenden en andere professionals in de zorg die meer inzicht willen krijgen in zijn/haar persoonlijke communicatiestijl en hoe zij een betere match kunnen maken met de communicatiestijl van anderen om effectiever te communiceren.

    Investering: € 440,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal en dagarrangement.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.