Kies hier uw vakgebied

  •   09-12-2019
    (Ont)Regel de zorg Training

    Zorgprofessionals hebben te maken met een steeds hogere regeldruk en bijbehorende registratielast. Deze regels zijn bedoeld om ‘in control’ te blijven en om kwalitatieve en veilige zorg te kunnen leveren. In de praktijk werkt dit helaas juist vaak averechts. De vele regels en niet altijd duidelijke meerwaarde ervan, in combinatie met de dagelijkse drukte, leiden ertoe dat essentiële procedures niet (goed) worden nageleefd. Bovendien blijft er minder tijd over voor aandacht voor de cliënt/patiënt: daar waar het in de zorg echt om gaat. Hoe weet u welke regels echt nodig zijn voor het leveren van goede zorg? En wat is er nodig om de (ervaren) regeldruk te verminderen en de kwaliteit te verhogen? Tijd om de procedures binnen uw zorgorganisatie op een nieuwe en effectieve manier tegen het licht te houden!

  •   10-12-2019
    DBC’s: verdieping en verbreding Verdiepingstraining

    Sinds de invoering van de DBC’s registreert en factureert uw ziekenhuis DBC-zorgproducten. De gevolgen van DBC’s zijn groot! Waar zitten de knelpunten? Hoe zorgt u dat uw registratie juist, volledig en tijdig is? Wat zijn de financiële risico’s en gevolgen voor uw organisatie en hoe houdt u deze beheersbaar?

  •   Start 27-01-2020
    Post bachelor opleiding Consulent Wmo, Wlz en Jeugdwet Opleiding

    Het werkveld van de Consulent Wmo, Wlz en Jeugdwet verandert snel en ingrijpend en de eisen die aan u als professional worden gesteld, zijn hoog. Van u worden een professionele houding, inhoudelijke kennis en effectieve gespreksvaardigheden verwacht. De indicerende gesprekken zijn voor een belangrijk deel bepalend voor het realiseren van het juiste plan.

  •   Start 30-01-2020
    Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur Training

    Kwaliteit zit niet in systemen en regels, maar in talentvolle en professionele medewerkers en in de directe relatie met de cliënt. Hoe zorg ik er als kwaliteitsadviseur voor dat medewerkers zich hier bewust van zijn en kwaliteit op de agenda zetten? En op welke manier kan ik mijn organisatie hierin meenemen? Dit zijn vragen waar u zich als kwaliteitsadviseur mee bezighoudt bij uw inspanningen om kwaliteit meer te beleggen bij het primair proces. In deze training gaat u aan de slag met de vaardigheden die nodig zijn om uw doelen te bereiken.

  •   Start 11-02-2020
    Basistraining calamiteitenonderzoek Basistraining

    Belangrijk onderdeel van het kwaliteitssysteem is het analyseren van ernstige incidenten en calamiteiten middels retrospectieve risicoanalyse. Dit helpt u de basisoorzaken van calamiteiten te vinden en verbetermaatregelen te treffen om hier organisatiebreed van te kunnen leren. Tijdens deze basistraining leert u calamiteitenonderzoek uit te voeren middels de PRISMA Plus-methodiek.

  •   11-02-2020
    Stoomcursus DBC's Basiscursus

    Sinds de invoering van de DBC’s registreert en factureert uw ziekenhuis DBC-zorgproducten. De gevolgen van de DBC-systematiek zijn groot! Wat betekenen DBC’s voor uw organisatie en voor uw eigen werkzaamheden? Hoe zit de systematiek in elkaar? En wat heeft ICD-10 met DBC’s te maken?

  •   03-03-2020
    Basistraining PRI Basistraining

    De prospectieve risico-inventarisatie (PRI) is een belangrijk onderdeel uit het kwaliteits- en veiligheidsmanagementsysteem (K-VMS). U zet het instrument in om vooraf naar een proces of thema te kijken en met een multidisciplinaire groep te bepalen waar (mogelijke) risico’s zitten voor de (patiënt)veiligheid en of hiervoor beheersmaatregelen nodig zijn. Tijdens deze basistraining leert u een PRI uit te voeren middels de HFMEA light-methodiek (ook wel bekend onder de naam SAFER).

  •   05-03-2020
    Op weg naar duurzame patiëntparticipatie Training

    Patiënt- of cliëntparticipatie is noodzakelijk voor het leveren van goede kwaliteit van zorg. Veel zorgorganisaties zetten daarom in op het vergroten van de betrokkenheid van de patiënt of cliënt in de spreekkamer. Ook op afdelings- en organisatieniveau is dit onmisbaar. Toch is het vaak nog geen vanzelfsprekendheid. Hoe zet u het patiëntperspectief organisatiebreed in voor betere zorg? En hoe verankert u dit duurzaam in de structuur, cultuur en praktijk van uw organisatie?

  •   Start 10-03-2020
    Capaciteitsmanagement in de kliniek Training

    Hoe vindt u een goede balans tussen het beschikbaar stellen en inplannen van o.a. de capaciteit op de verpleegafdelingen? En hoe houdt u daarbij rekening met logistieke vraagstukken, zoals de griepperiode en de uitstroommogelijkheden naar VVT instellingen? Dit vraagt om integrale afstemming tussen de verschillende klinische afdelingen en om zorglogistieke sturing binnen deze afdelingen. Leer aan de hand van een stappenplan hoe u realiseert dat de patiënt zo optimaal mogelijk het proces in-, door-, en uitstroomt en capaciteiten zo efficiënt mogelijk worden benut.

  •   Start 10-03-2020
    Capaciteitsmanagement op de polikliniek Training

    Hoe vindt u de balans tussen zorgvraag en zorgaanbod (zorgprofessionals, ruimten en apparatuur)? En hoe zorgt u dat u het aantal patiënten op de polikliniek ziet conform de afspraken met de zorgverzekeraar? Dit zijn vragen die bij veel ziekenhuizen spelen. Tijdens deze training leert u aan de hand van een stappenplan hoe u de polikliniek efficiënter en effectiever met behulp van capaciteitsmanagement en zorglogistiek inricht.