Workshop Formele gespreksvoering voor leidinggevenden in de zorg

Workshop Formele gespreksvoering voor leidinggevenden in de zorg

Formele gespreksvoering met medewerkers is onderdeel van jouw rol als leidinggevende. Het omvat bijvoorbeeld evaluatie- en ontwikkelgesprekken, verzuimgesprekken en goed- of slecht-nieuwsgesprekken. Het kan lastig zijn dergelijke gesprekken te initiëren en te voeren. Zeker wanneer je een vervelende boodschap moet overbrengen. Maar minstens zo uitdagend is het om formele gespreksvoering in te zetten voor het vergroten van eigenaarschap, continu verbeteren en tevredenheid van medewerkers.

  • In deze workshop krijg je de praktische handvatten om verschillende soorten gesprekken tussen medewerker en leidinggevende effectief vorm te geven. Je begint met de kracht van goed luisteren. Ook is er veel aandacht voor het overbrengen van je boodschap en het reageren op je gesprekspartner. Zo zorg jij ervoor dat je jouw doelen als leidinggevende behaalt.

  • Programma (1 dag)

    Digitale kick-off
    Om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij de leerbehoefte van jou en de andere deelnemers, vindt er voor de training een (individuele) digitale kick-off plaats. Hierin maak je alvast kennis met de trainer en breng je je leerdoelen in beeld.

    Formele gespreksvoering & de zorg

    • Belang van formele gespreksvoering in de zorg
    • Uitdagingen en kansen

    Formele gesprekken

    • Diverse formele gesprekken binnen de Performance Management Cyclus
    • Voorbereiding en gespreksopbouw van vier formele gesprekken:
    • Evaluatie-/beoordelingsgesprek
    • Persoonlijk ontwikkelgesprek
    • Verzuimgesprek
    • Slecht-nieuwsgesprek
    • Regietoneel: ervarend leren en oefenen

    Basis gespreksvoering

    • Verschillende communicatieniveaus en de invloed hiervan op gespreksvoering
    • Een gesprek initiëren
    • Veiligheid en openheid creëren
    • Gespreksopbouw en -structuur
    • Waar leg je de focus in het gesprek?

    Een stap verder

    • Coachende communicatiestijl
    • Formele gespreksvoering als middel voor meer eigenaarschap
    • Van formele gespreksvoering naar continu dialoog
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor je?
  • Basistraining Effectief communiceren in de zorg
    Training Incompanytraining