Teamcoaching bij het Elkerliek Ziekenhuis Uit de praktijk

Teamcoaching als effectieve leervorm bij het Elkerliek Ziekenhuis

Hoe maak je van een groep mensen een team? En hoe spoor je medewerkers aan hun werk nog servicegerichter te doen? Met deze vragen kwam een sectormanager van het Elkerliek Ziekenhuis bij een coach van Q-Academie. Na een uitgebreide kennismaking is gestart met een coachtraject, waarin zowel leidinggevenden als medewerkers zijn gesproken. Zij werden allen gespiegeld met hun eigen gedrag en in actie gezet. En het resultaat? Twee jaar verder is het team een echt team. Medewerkers spreken elkaar steeds meer aan, hebben een gezamenlijke visie én zijn trots op hun werk.   

Hoe is het teamcoachingstraject verlopen?

Het Elkerliek Ziekenhuis gelooft in coaching als effectieve leervorm. Nathalie van Vemde is als coach verbonden aan het Elkerliek ziekenhuis. Zij is als (team)coach opgenomen in de providerboog waaruit medewerkers en leidinggevenden, in samenwerking met de opleidingsadviseur, coaches kunnen selecteren.

Indivuele interviews
Een team is een optelsom van individuen. Na de intake met sectormanager en teamleider is daarom gestart om met elk teamlid een interview te houden en hun mening te horen over thema’s als communicatie (kijkend naar het team en de eigen rol), samenwerken (positieve- en verbeterpunten) en servicegerichtheid.

Teamsessie
Na de interviews heeft de coach een totaalbeeld, of 'foto', gemaakt en dit in een eerste teamsessie besproken. Deze foto gaf bijvoorbeeld aan dat het in het karakter van de teamleden (rustig, introvert, niet-durven) zit om zaken niet uit te spreken. Daarnaast gaf het weer dat er veel veranderingen op het team afkomen waar ze aan moeten wennen, maar ook dat er geen buitenbeentjes in het team zijn.

Actiepunten
In de teamsessie, maar ook in individuele coachingssessies daarna heeft het team en iedere individuele medewerker actiepunten bedacht. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Ik ga binnen mijn team de wens uitspreken dat de ochtendpauze écht een pauze is om met elkaar te kletsen en bijvoorbeeld niet om op de telefoons te kijken.
  • Ik ga niet meer namens iemand naar de leidinggevende toe, maar zal ofwel met die persoon meegaan, of die persoon er zelf naar toe sturen.

Tussentijdse evaluaties
Het team heeft een half jaar intensief aan de actiepunten gewerkt met regelmatige feedback en sparring met de coach. Na een half jaar vond opnieuw een teamsessie plaats: op een voorzichtige, maar open manier heeft iedereen elkaar feedback gegeven op de groei in zijn of haar actiepunten.

"Ik vind het fijn als Nathalie af en toe hier rondloopt, dan worden we herinnerd aan onze afspraken én hebben we de optie om dingen te bespreken én kunnen we blijven groeien."

Vervolg: blijvende aandacht en continu leren

Na het eerste half jaar, heeft het team er zelf voor gekozen om nog verder gecoacht te worden. Zoals één van de medewerkers zelf zei: ''Ik vind het fijn als Nathalie af en toe hier rondloopt, dan worden we herinnerd aan onze afspraken én hebben we de optie om dingen te bespreken én kunnen we blijven groeien.'' Dit betekent concreet dat het team tweemaal per jaar met de coach een peilstokmoment heeft om te kijken hoe het ervoor staat.

Later is daarnaast de coaching uitgebreid met focus op coachend leidinggeven omdat de leidinggevenden nog beter hun leiderschapsstijl willen aanpassen op het team. Wens is om de medewerkers te faciliteren in zelfstandig en servicegericht werken.

Wat waren de succesfactoren?

1. Gevoel van urgentie binnen het gehele team: Teamcoaching werkt als er binnen het team urgentie is om aan de slag te gaan. Deze urgentie was in het gehele team voelbaar én dan vraagt het om lef om met elkaar de teamcoaching aan te gaan.

2. Aandacht voor alle individuele medewerkers: Horen wat ieders verhaal en ervaring is, om daarmee ook de individuen te coachen in hoe zij kunnen bijdragen aan het teamcoachdoel. De coaches van Q-Academie vinden het belangrijk om in de coaching een juiste balans te vinden tussen aandacht (luisteren) en werken aan verbetering (analyse, actie). Daarin is hun passie opvallend; de sectormanager gaf na het eerste jaar terug aan de coach dat zij een fijn mens is waar de medewerkers veel vertrouwen in hebben.

Meer weten over (team)coaching door Q-Academie?

Geef jij leiding aan een team of maak je onderdeel uit van een team dat niet lekker loopt? Of loop je als persoon aan tegen zaken die je graag met een buitenstaander met een frisse blik wilt bespreken? Neem dan vooral contact op voor een vrijblijvend gesprek om te kijken wat een coach van Q-Academie voor jou kan betekenen.