Praktisch vormgeven aan het kwaliteitsdenken

Hoe u kwaliteit terugbrengt naar de professional en de cliënt

Praktisch vormgeven aan het kwaliteitsdenken

Bent u op zoek naar manieren om uw kwaliteitsbeleid toe te spitsen op het primair proces: daar waar de kwaliteit wordt geleverd? Samen met u staan vele zorgorganisaties voor dezelfde uitdaging. Tijdens deze training leert u uw visie op kwaliteit vast te stellen of te herijken en maakt u een plan hoe deze visie in de praktijk te brengen.

  • Succes en kwaliteit ontstaan in het primair proces, in het bijzonder in de relatie tussen de professional en de cliënt. De behoefte van de cliënt/patiënt is hierbij leidend en niet langer het systeem, de protocollen en handboeken. Professionals staan in hun dagelijkse werk continu met de cliënt/patiënt in contact en kunnen daardoor in samenspraak met hen het beste bepalen wat zij als kwaliteit ervaren. Als gevolg hiervan worden professionals ook steeds meer verantwoordelijk voor continu verbeteren en slimmer werken. Dat leidt tot een heroverweging van de invulling van kwaliteitszorg zoals we deze nu kennen. Van systeemgericht kwaliteitsdenken terug naar de bedoeling.

    Van visie naar beleid naar de praktijk

    Q-Academy organiseert de training ‘Praktisch vormgeven aan het kwaliteitsdenken, waarin u leert op een andere wijze naar uw kwaliteitsmanagement en de invulling daarvan te kijken. U leert hoe u uw visie op kwaliteit vaststelt of herijkt en van daaruit uw beleid opstelt, uw medewerkers begeleidt, de juiste kwaliteitsinstrumenten kiest en verbetering faciliteert.

    Tijdens de training ontvangt u het digitale receptenboek 'De Kwaliteitskeuken'. In dit boek vindt u een overzichtelijk geheel van ideeën, methoden en zienswijzen die inspireren om zelf concreet met het kwaliteitsdenken aan de slag te gaan.

    Reactie van een deelnemer

    "Ik heb geleerd hoe je kwaliteit (en het kwaliteitssysteem) vanuit een centrale doelstelling, zoals het versterken van de klantpositie, kunt inrichten."
    Paula van den Bogaart, Beleidsadviseur bij Woonzorgconcern IJsselheem

  • Na afloop van de training:

    • Kunt u uw visie op kwaliteit en de rol van zorgprofessionals hierin beschrijven en uitleggen.
    • Begrijpt u hoe u de kwaliteit van zorg centraal zet, in plaats van het kwaliteitssysteem of de norm.
    • Heeft u handvatten om de vertaalslag naar de praktijk te maken vanuit de missie & visie van uw organisatie.
    • Weet u hoe u uw medewerkers bewust kunt maken van dit kwaliteitsdenken en hoe u hen kunt helpen van hieruit te handelen.
    • Weet u hoe u bestaande kwaliteitsinstrumenten daadwerkelijk ondersteunend kunt inzetten om kwaliteit van zorg te beoordelen en verder te verbeteren.
  • In deze training staan overdracht van kennis en het uitwisselen van onderlinge ervaringen centraal. Het leren van elkaars ‘best practices’, brainstormen en discussiëren zorgt voor veel praktische bagage waar u direct de volgende dag mee aan de slag kunt!

    Kwaliteitsdenken

    • Welke ontwikkelingen ziet u binnen uw eigen organisatie?
    • Wat is kwaliteit van zorg in deze tijd?
    • Het ‘oude’ en het ‘actuele’ kwaliteitsdenken

    Van visie naar kwaliteitsbeleid

    • Hoe vertaalt u de missie en visie van uw instelling door in het kwaliteitsbeleid?

    Van beleid naar het primair proces

    • Hoe vertaalt u het beleid praktisch door tot in het primair proces?
    • Hoe betrekt u de zorgprofessionals in het kwaliteitsdenken?
    • Welke vernieuwende ideeën zijn er om de cliënt/patiënt te betrekken?

    Meten en verbeteren

    • Aan welke elementen moet u invulling geven om uw kwaliteit van zorg te beheersen zónder dat u alles protocollair vastlegt?
    • Hoe kunt u bestaande kwaliteitsinstrumenten effectief en in samenhang inzetten, zodat deze ondersteunend zijn aan het beheersen en verbeteren van de kwaliteit van de zorg? Bijvoorbeeld:
      • interne audits
      • incidentanalyse
      • directiebeoordeling
      • prestatie-indicatoren (meten op effect)
    • Hoe verhoudt dit alles zich tot de norm?
  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met u in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar uw wensen en naar de situatie binnen uw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (u en) uw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina leest u meer over de mogelijkheden.

    Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Voor wie? Voor medewerkers uit alle sectoren van de zorg: kwaliteitsmanagers, kwaliteitsadviseurs, beleidsmedewerkers, zorgmanagers, teamleiders, etc.

    Investering: € 440,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Studiebelasting: 6 uur in totaal.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

    • Ervaringen van deelnemers aan deze training:
      • Goede koppeling theorie en praktijk. Veel ruimte voor eigen praktijk.
      • Duidelijke theorie, goede voorbeelden, voldoende interactie met de groep en interactief.
      • Leuke opdrachten en filmpjes! Veel uitwisseling tussen deelnemers met goede ideeën van anderen.
      • Ik ben erg enthousiast over de voorbeelden die de trainers geven en die geprobeerd kunnen worden.
Ook interessant voor u?
  •   Continu verbeteren in de zorg
    Training 11 maart 2019
  •   Procesbegeleider kwaliteitsbijeenkomsten
    Training 2 april 2019