Adviesvaardigheden voor de zorgadministratie

Van registreren naar adviseren!

Adviesvaardigheden voor de zorgadministratie

Ingrijpende veranderingen zoals prestatiebekostiging, horizontaal toezicht en de invoering van LBZ zorgen ervoor dat het administratieve en primaire proces steeds dichter bij elkaar komen. Voor de zorgadministratie komt er hierdoor een extra taak bij: het adviseren van de verschillende registratiemogelijkheden.

  • Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de rol van de zorgadministrateur?

    De verschuiving in taken voor de zorgadministratie komt grotendeels neer op de verschuiving van registreren naar adviseren. De zorgadministrateur gaat de afdelingen proactief benaderen. Samen met de medisch professional, financiën en ICT vraagt de zorgadministratie zich af welke gegevens je moet registreren, welke je wilt registreren en welke mogelijkheden daartoe zijn. De zorgadministratie faciliteert daarbij dus het primaire proces en adviseert over de registratiemethode.

    Wat betekenen deze ontwikkelingen voor u? Waar vindt u relevante informatie? Hoe gaat u met deze informatie naar een afdeling en wat communiceert u dan? Hoe zorgt u ervoor dat men wat doet met uw advies? Want uiteindelijk gaat het erom dat u uw baan met net zoveel plezier blijft doen als voorheen!

    Q-Academy biedt een ééndaagse training aan die praktisch en interactief van aard is. Vanuit de theorie gaat u aan de slag met oefeningen en cases, waarbij de trainers garant staan voor het creëren van een veilige leeromgeving. Tevens kunt u eigen (lastige) praktijksituaties inbrengen.

  • Na afloop van de training:

    • Weet u hoe u wijzigingen in wet- en regelgeving oppakt.
    • Kunt u effectieve adviesgesprekken voeren.
    • Bent u in staat vertrouwen en geloofwaardigheid als adviseur op te bouwen.
    • Kunt u op een constructieve wijze samenwerken met uw interne opdrachtgevers op diverse niveaus in de organisatie.
  • Kort kader

    • Actuele ontwikkelingen (DBC, ZZP, ICD-10)
    • Consequenties voor de organisatie
    • Impact bepalen van wijzigingen in wet- en regelgeving voor zorgregistratie

    De rol van de adviseur in een veranderende omgeving

    • Samenwerken met andere afdelingen
    • Zelforganisatie: decentraal versus centraal
    • Proactief handelen, wat houdt dit in?
    • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

    Adviesvaardigheden

    • Het adviesproces; analyseren, structureren en contracteren
    • Verschillende adviesstijlen aan de hand van de DISC-kleurenanalyse
    • Het adviesgesprek
    • Communiceren: vragen stellen, doorvragen, omgaan met weerstand, etc.

    Uitwisselen van ervaringen, opdrachten en oefeningen

    • Inbrengen praktijkcasussen
    • Structuur van de afdeling en verdeling van de rollen
    • Uitwisselen van ervaringen
  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met u in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar uw wensen en naar de situatie binnen uw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (u en) uw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina leest u meer over de mogelijkheden.

    Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Medewerkers uit alle sectoren van de zorg: zorgadministrateurs, medewerkers medische administratie, stafmedewerkers die zich bezighouden met het zorgadministratieproces, unitondersteuners.

    Investering: € 550,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Studiebelasting: 6 uur in totaal.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

    • Ervaringen van deelnemers aan deze training:
      • Ik vond dat de training op een luchtige manier werd gegeven en heb dit als erg prettig ervaren.
      • In de training werd niet geoordeeld/beoordeeld. Hierdoor werden alle invalshoeken besproken.
      • Fijn dat informatie wordt afgewisseld met opdrachten.
      • Goede punten en uitleg. Echt wat de zorgadministratie meemaakt en wat te doen om zaken op te lossen.
Ook interessant voor u?
  •   Excel voor de zorgadministratie (langdurige zorg)
    Training 14 mei 2020
  •   Risicoanalyse zorgadministratie voor de langdurige zorg
    Training Incompany
  •   Werken als AO- of IC-medewerker
    Training 19 maart 2020
  •   Effectief adviseren in de zorg
    Training Incompany