Vaardigheden voor de zorgadministratie

Ingrijpende veranderingen als de hervorming in de langdurige zorg en zelforganisatie zorgen ervoor dat het administratieve proces verandert voor aanbieders in de langdurige zorg en jeugdzorg. De komst van zelforganisatie in het zorglandschap brengt voor de zorgadministratie de nodige aanpassingen met zich mee. In deze nieuwe situatie heeft de zorgadministratie steeds meer een adviserende functie.

  • Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de rol van de zorgadministratie?

    De verschuiving in taken voor de zorgadministratie komt grotendeels neer op de verschuiving van registreren naar adviseren. De registratietaken zijn in veel organisaties teruggelegd naar het primair proces (o.a. COV-check, uren accorderen). Hierdoor is ruimte ontstaan om u als zorgadministrateur te focussen op signaleren en adviseren. Hoe verloopt de registratie? Worden alle contractafspraken nagekomen? Welke trends worden zichtbaar? Door deze nieuwe taak gaat u als zorgadministrateur ook bepaalde afdelingen of personen proactief benaderen. Door samen te werken met de afdelingen zorgcontractering, financiën en ICT kan de zorgadministratie het primaire proces goed faciliteren en adviseren over registratie en relevante wijzigingen.

    Maar hoe doet u dit? Hoe gaat u met deze informatie naar een afdeling? Wat communiceert u dan?
    Hoe zorgt u ervoor dat men iets doet met uw advies? Wij bieden in samenwerking met de NVMA een eendaagse training die praktisch en interactief van aard is. U gaat aan de slag met oefeningen en cases, waarbij de trainers garant staan voor een veilige leeromgeving. Tevens kunt u eigen (lastige) praktijksituaties inbrengen.

    Voor wie is deze training bedoeld?
    Medewerkers zorgadministratie in de VVT, GHZ, GGZ en jeugdzorg.

  • Na afloop van de training:

    • Kunt u effectieve adviesgesprekken voeren.
    • Bent u in staat vertrouwen en geloofwaardigheid als adviseur op te bouwen.
    • Kunt u op een constructieve wijze samenwerken met uw interne opdrachtgevers op diverse niveaus in de organisatie.
    • Weet u hoe u wijzigingen in wet- en regelgeving oppakt.
  • Kort kader

    • Actuele ontwikkelingen in de langdurige zorg en jeugdzorg
    • Consequenties voor de organisatie
    • Impact bepalen van wijzigingen in wet- en regelgeving voor zorgregistratiehervormingen in de langdurige zorg

    De rol van de adviseur in een veranderende omgeving

    • Samenwerken met andere afdelingen
    • Zelforganisatie: decentraal versus centraal
    • Proactief handelen, wat houdt dit in?
    • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

    Adviesvaardigheden

    • Het adviesproces; analyseren, structureren en contracteren
    • Verschillende adviesstijlen aan de hand van de DISC-kleurenanalyse
    • Het adviesgesprek
    • Communiceren: vragen stellen, doorvragen, omgaan met weerstand, etc.

    Uitwisselen van ervaringen, opdrachten en oefeningen

    • Inbrengen praktijkcasussen
    • Structuur van de afdeling en verdeling van de rollen
    • Uitwisselen van ervaringen
  • Deze training is ook geschikt voor incompany doeleinden. Wij maken het programma op maat naar de situatie in uw organisatie.

  • Voor wie? Medewerkers zorgadministratie in de VVT, GHZ, GGZ en jeugdzorg.

    Investering: € 540,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee, fris en een uitgebreid lunchbuffet.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.