Relatiebeheer en accountmanagement in de zorg

Marktwerking in de zorg heeft als gevolg dat zorgorganisaties geen afwachtende houding kunnen hebben, maar juist ‘de boer’ op moeten om verzekerd te blijven van voldoende financiële middelen en cliënten. Dit betekent dat zorgorganisaties opdrachten moeten gaan verwerven en (proactief) gesprekken moeten gaan voeren. Anders gaat de concurrent ermee vandoor!
 

  • Hadden zorgorganisaties voorheen alleen met de zorgverzekeraar te maken, tegenwoordig hebben zij met steeds meer verschillende zakelijke relaties te maken: gemeenten en provincies, zorgkantoren, eerstelijns zorgaanbieders (ketenafspraken) of andere financiers. Deze inkopende partijen professionaliseren zich in snel tempo. Voor de zorg dus van groot belang om haar ‘verkoopzijde’ mee te professionaliseren. De oplossing ligt in de invoering van zorgmarketing, waarbij strategisch relatiebeheer en accountmanagement één van de kritische succesfactoren is.
     
    Maar wat is accountmanagement in de zorg nu precies? Wie moeten dit gaan doen? En wat moet je dan allemaal organiseren?
    Met deze cursus krijgt u in korte tijd goed zicht op dit belangrijke onderwerp. De basisprincipes van strategisch relatiebeheer en accountmanagement komen uitgebreid aan de orde. Op een interactieve manier gaan we in op alle bijkomende praktische aspecten: Wie moeten deze rol op zich gaan nemen? Wat moeten we intern gaan organiseren? Wie zijn onze klanten en wat moeten we van hen weten? Daarnaast deelt de trainer diverse best practices uit de zorg met u en krijgt u tips mee.

    Deze cursus is bedoeld voor medewerkers van zorg- en welzijnsorganisaties die zich bezig (gaan) houden met strategisch relatiebeer en accountmanagement. Daarnaast voor iedereen die wil weten wat dit betekent voor de zorg en zijn of haar organisatie.

    Voor wie is deze training bedoeld?
    Iedereen die zich bezig houdt (of gaat houden) met strategisch relatiebeheer en accountmanagement of het opstellen en uitvoeren van een accountplan. Te denken valt aan locatiemanagers, zorgmanagers, teamleiders, beleidsadviseurs, relatiebeheerders, zorgondernemers, marketing- en communicatiemanagers, etc.

  • Na afloop van de cursus:

    Heeft u een compleet overzicht rond relatiebeheer en accountmanagement in de zorg. U weet wat er bij komt kijken en wat u intern moet organiseren.

  • Inleiding

    • Marktwerking in de zorg
    • Toenemende concurrentie
    • Van 1 ‘klant’ vroeger naar meerdere klanten nu

    Uitgangspunten

    • Wat is strategisch relatiebeheer en accountmanagement en wat omvat het?
    • Basisbegrippen en principes
    • Nut en noodzaak van een relatiebeheer- en accountplan
    • Van ‘klus’ voor de bestuurder naar activiteiten voor het operationele niveau
    • Waar staat de zorg nu?
    • Voorbeelden uit de praktijk 

    Het proces

    • Koopproces en koopgedrag van een zakelijke klant
    • Wie zijn uw klanten/relaties? Zijn alle klanten even belangrijk?
    • Hoe ziet het accountmanagementproces eruit?
    • Het verkoopproces
    • Analyseren van de klant (account): Decision making unit (DMU), inkoopmotieven, inkoop-strategieën (zoals aanbesteding), inkoopproces
    • Hoe organiseert u een en ander intern?
    • Wie moet u daarbij betrekken?
    • Hoe deelt u alle informatie met elkaar?
    • Permanente evaluatie en borging

    Tot slot

    • Succes- en faalfactoren
    • Best practices uit de zorg
    • Tips en tricks
  • Deze training is ook geschikt voor incompany doeleinden. Wij maken het programma op maat naar de situatie in uw organisatie.

  • Voor wie? Iedereen die zich bezig houdt (of gaat houden) met strategisch relatiebeheer en accountmanagement of het opstellen en uitvoeren van een accountplan. Te denken valt aan locatiemanagers, zorgmanagers, teamleiders, beleidsadviseurs, relatiebeheerders, zorgondernemers, marketing- en communicatiemanagers, etc.

    Trainer: Thijs Koevoet

    Investering: € 275,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een middagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en fris.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.