Accountmanagement en relatiebeheer voor zorg & welzijn

Een must voor het voortbestaan van zorgorganisaties

Accountmanagement en relatiebeheer voor zorg & welzijn

Marktwerking in de zorg heeft als gevolg dat zorgorganisaties geen afwachtende houding kunnen hebben, maar juist ‘de boer op’ moeten om verzekerd te blijven van voldoende financiële middelen en cliënten. Dit betekent dat medewerkers van zorgorganisaties contracten ‘binnen moeten halen’ en (proactief) gesprekken moeten gaan voeren. Anders gaat de concurrent ermee vandoor!

  • Hadden zorgorganisaties voorheen alleen met de zorgverzekeraar te maken, tegenwoordig hebben zij met steeds meer verschillende zakelijke relaties te maken: gemeenten en provincies, zorgkantoren, eerstelijns zorgaanbieders (ketenafspraken) of andere financiers. Deze inkopende partijen professionaliseren zich in snel tempo. Voor de zorg dus van groot belang om haar ‘verkoopzijde’ mee te professionaliseren. Concreet betekent dit dat de zorg een goede inrichting van haar accountmanagement en relatiebeheer moet nastreven.

    Maar wat is accountmanagement in de zorg nu precies? Wie moeten dit gaan doen? En wat moet je dan allemaal organiseren?
    Q-Academy biedt een cursus waarin u in korte tijd een helder beeld krijgt. We gaan in op het belang van ‘commercieel’ denken en werken voor de zorg en voor de stakeholders. De (basis)principes van strategisch relatiebeheer en accountmanagement komen uitgebreid aan de orde. Op een interactieve manier gaan we in op alle bijkomende praktische aspecten: Wie moeten deze rol op zich gaan nemen? Wat moeten we intern gaan organiseren? Wie zijn onze klanten en wat moeten we van hen weten?

  • Na afloop van de cursus:

    Heeft u een compleet overzicht rond accountmanagement en relatiebeheer in de zorg. U weet wat er bij komt kijken en wat u intern moet organiseren.

  • Inleiding

    • Marktwerking in de zorg
    • Toenemende concurrentie
    • Van 1 ‘klant’ vroeger naar meerdere klanten nu
    • Van ‘klus’ voor de bestuurder naar activiteiten voor het operationele niveau

    Uitgangspunten

    • Wat is strategisch relatiebeheer en accountmanagement en wat omvat het?
    • Basisbegrippen en principes
    • Nut en noodzaak van een relatiebeheer- en accountplan
    • Waar staat de zorg nu?
    • Voorbeelden uit de zorg
    • Acties voor de praktijk

    Het proces

    • Koopproces en koopgedrag van een zakelijke klant
    • Wie zijn uw klanten/relaties? Zijn alle klanten even belangrijk?
    • Hoe ziet het accountmanagementproces eruit?
    • Het verkoopproces
    • Analyseren van de klant (account): Decision making unit (DMU), inkoopmotieven, inkoop-strategieën (zoals aanbesteding), inkoopproces
    • Hoe organiseert u een en ander intern?
    • Wie moet u daarbij betrekken?
    • Hoe deelt u alle informatie met elkaar?
    • Permanente evaluatie en borging

    Tot slot

    • Succes- en faalfactoren
    • Best practices uit de zorg
    • Tips
  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met u in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar uw wensen en naar de situatie binnen uw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (u en) uw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina leest u meer over de mogelijkheden.

    Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Voor wie? Iedereen die zich bezig houdt (of gaat houden) met strategisch relatiebeheer en accountmanagement of het opstellen en uitvoeren van een accountplan. Te denken valt aan locatiemanagers, zorgmanagers, teamleiders, beleidsadviseurs, relatiebeheerders, zorgondernemers, marketing- en communicatiemanagers, etc. Daarnaast is deze cursus ook bedoeld voor medewerkers van gemeenten, zorgverzekeraars, zorgkantoren, et cetera, om meer zicht op de zorg te krijgen.

    Trainer: drs. Esther van den Broeke, senior trainer voor Q-Academy. Esther werkt tevens als contractmanager voor diverse zorginstellingen en gemeenten.

    Investering: € 225,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een middagarrangement dat bestaat uit koffie en thee.

    Studiebelasting: 3,5 uur in totaal.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor u?
  •   Financieel management voor niet-financiële managers in de zorg
    Training 26 maart 2019
  •   Businesscases toepassen in de zorg
    Training Incompany