Opstellen accountplan relatiebeheer en accountmanagement in de zorg

Marktwerking in de zorg heeft als gevolg dat zorgorganisaties geen afwachtende houding kunnen hebben, maar juist ‘de boer’ op moeten om verzekerd te blijven van voldoende financiële middelen en cliënten. Zorgorganisaties moeten dus opdrachten gaan verwerven en (proactief) gesprekken gaan voeren. Anders gaat de concurrent ermee vandoor!

  • Tegenwoordig hebben zorgaanbieders met steeds meer verschillende zakelijke relaties te maken: gemeenten en provincies, zorgkantoren, eerstelijns zorgaanbieders (ketenafspraken) of andere financiers. Allemaal relaties waar u wat van wilt! Voor u dus van groot belang om het accountmanagement professioneel te organiseren binnen uw organisatie. Dat betekent dat u kennis van uw klanten moet hebben en een concreet accountplan moet opstellen gericht op verkoop, relatiebeheer en accountmanagement.

    Maar hoe ziet zo’n accountplan eruit? En wat wordt er eigenlijk van een accountmanager verwacht? Hoe onderhoud en verstevig ik de relatie met mijn zakelijke klanten?

    Q-Academy biedt een praktische en interactieve training. We gaan in op de rol, het takenpakket en de competenties van de accountmanager en het toepassen van verschillende relatiebeheerstrategieën. U leert hoe u met succes langdurige zakelijke relaties kunt aangaan en ontwikkelen, en hoe u grip krijgt op het commerciële proces. Aan de hand van een format gaat u zelf aan de slag met uw eigen accountplan en accountmanagementstrategie, met bijbehorende doelen, activiteiten en planning. U krijgt handvatten voor het intern organiseren van het relatiebeheer en het versterken van uw onderhandelingspositie.

    Deze verdiepingstraining is bedoeld voor medewerkers van zorg- en welzijnsorganisaties die zich bezig (gaan) houden met strategisch relatiebeer en accountmanagement en het opstellen en uitvoeren van een accountplan.

    Voor wie is deze training bedoeld?
    Iedereen die zich bezig houdt (gaat houden) met strategisch relatiebeheer & accountmanagement en het opstellen en uitvoeren van een accountplan. Te denken valt aan relatiebeheerders, zorgondernemers, marketing- en communicatiemanagers, zorgmanagers, locatiemanagers, teamleiders, beleidsadviseurs, etc.

  • Na afloop van de training:

    • Weet u hoe het accountmanagementproces eruit ziet.
    • Weet u hoe u een praktisch accountplan kunt opstellen en uitvoeren.
    • Heeft u de aanpak voor uw eigen accountmanagementstrategie en accountplan in hoofdlijnen uitgewerkt (roadmap).
  • Uitgangspunten (kort)

    • Nut en noodzaak relatiebeheer en account-management in de zorg
    • Basisprincipes kort op een rij
    • Waar staat de zorg?
    • Voorbeelden en best practices uit de praktijk

    Organiseren accountmanagementproces

    • Het verkoopproces
    • Ontwikkelen van verkoopstrategieën
    • Rol, takenpakket en competenties account-manager
    • Toepassen van verschillende relatiebeheer-strategieën
    • Wie zijn uw klanten/relaties, klantanalyse en klantdifferentiatie
    • Wat weet ik van mijn omgeving?
    • Wat weet ik van mijn concurrenten?
    • Interne organisatie: wie krijgt welke rol/taak, samenwerken, informatie delen, coördinatie
    • Permanente evaluatie en borging
    • Belangrijke succes- en faalfactoren

    Accountplan: zelf aan de slag!

    • Accountmanagementstrategie
    • Toelichting opbouw accountplan
    • Opdracht ‘Aan de hand van een format een eigen accountplan opstellen met doelen, activiteiten en planning (op basis van de gegevens van een bestaande klant)’

    In de praktijk

    • Hoe kunt u (langdurige) relaties aangaan, onderhouden, verstevigen en ontwikkelen?
    • Hoe krijgt u een voorkeurspositie bij uw zakelijke klanten?
  • Deze cursus is ook geschikt voor incompany doeleinden. Wij maken het programma op maat naar de situatie in uw organisatie.

  • Voor wie? Iedereen die zich bezig houdt (gaat houden) met strategisch relatiebeheer & accountmanagement en het opstellen en uitvoeren van een accountplan. Te denken valt aan relatiebeheerders, zorgondernemers, marketing- en communicatiemanagers, zorgmanagers, locatiemanagers, teamleiders, beleidsadviseurs, etc.

    Trainer: Thijs Koevoet

    Investering: € 440,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee, fris en een uitgebreid lunchbuffet.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.