Op weg naar duurzame patiëntparticipatie

Meer betrokkenheid voor betere zorg

Op weg naar duurzame patiëntparticipatie

Patiënt- of cliëntparticipatie is noodzakelijk voor het leveren van goede kwaliteit van zorg. Veel zorgorganisaties zetten daarom in op het vergroten van de betrokkenheid van de patiënt of cliënt in de spreekkamer. Ook op afdelings- en organisatieniveau is dit onmisbaar. Toch is het vaak nog geen vanzelfsprekendheid. Hoe zet u het patiëntperspectief organisatiebreed in voor betere zorg? En hoe verankert u dit duurzaam in de structuur, cultuur en praktijk van uw organisatie?

  • Goede zorg is zorg die aansluit bij de wensen, behoeften en problemen van de zorgontvanger. Om echt passende zorg te kunnen leveren, is het essentieel om de patiënt/cliënt bij de beslissingen over het (eigen) zorgproces te betrekken. Dit wordt ook wel patiëntparticipatie genoemd en stelt u in staat de aanwezige medische en organisatorische kennis aan te vullen met het perspectief en de unieke ervaringsdeskundigheid van de patiënt of cliënt zelf.

    Patiëntparticipatie kan op verschillende niveaus en in verschillende vormen plaatsvinden. Op spreekkamerniveau wordt hier al op ingezet. Ook op afdelings- en organisatieniveau zijn hier volop kansen voor, zoals bij het bepalen van openingstijden, inrichten van zorgpaden, verbouwen van een afdeling of ziekenhuis of vraagstukken rondom communicatie en bejegening. Structurele inbedding op deze niveaus blijkt echter nog een uitdaging. Om organisatiebrede patiëntparticipatie te realiseren, zijn aanvullende instrumenten en acties nodig. 

    Toepassing op alle niveaus

    Q-Academy biedt de training ‘Op weg naar duurzame patiëntparticipatie’. U krijgt inzicht in het belang van de toepassing van patiëntparticipatie binnen elke laag van uw organisatie en leert welke stappen hiervoor nodig zijn. Aan de hand van sprekende voorbeelden uit de praktijk en praktische instrumenten maakt u een actieplan om direct binnen uw eigen organisatie aan de slag te kunnen gaan.

  • Na afloop van de training:

    • Bent u bekend met de laatste ontwikkelingen rondom patiëntparticipatie.
    • Kent u het belang van patiëntparticipatie voor de verbetering van de kwaliteit van zorg.
    • Weet u op welke niveaus patiëntparticipatie kan worden toegepast en hoe u hier keuzes in maakt voor uw eigen organisatie.
    • Bent u bekend met verschillende instrumenten voor patiëntparticipatie en weet u hoe u deze in uw eigen organisatie kunt toepassen.
    • Kent u de stappen die nodig zijn om patiëntparticipatie vorm te geven in uw organisatie.
    • Heeft u een actieplan gemaakt om patiëntparticipatie in uw organisatie naar een hoger niveau te tillen.
  • Achtergrond patiëntparticipatie

    • Wat verstaan we onder patiëntparticipatie?
    • Recente ontwikkelingen.
    • Nut & noodzaak van patiëntparticipatie.

    Vormgeven van duurzame patiëntparticipatie

    • Randvoorwaarden.
    • Niveaus van patiëntparticipatie (spreekkamer, afdeling, organisatie, landelijk).
    • Participatieladder: mate van invloed van de patiënt.
    • Betrekken van verschillende typen patiënten.

    Instrumenten

    • Instrumenten ter bevordering van patiëntparticipatie op de verschillende niveaus.
    • Inspirerende praktijkvoorbeelden.

    Patiëntparticipatie in uw eigen organisatie

    • Wat is uw rol bij het organiseren van patiëntparticipatie?
    • Hoe verankert u patiëntparticipatie in de structuur, cultuur en praktijk van uw organisatie?
    • Uw plan van aanpak.
  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met u in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar uw wensen en naar de situatie binnen uw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (u en) uw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina leest u meer over de mogelijkheden.

    Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Beleids- en kwaliteitsadviseurs, managers en zorgprofessionals die zich bezighouden met het vormgeven van patiënt-/cliëntparticipatie.

    Investering: € 475,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor u?
  • Praktisch vormgeven aan het kwaliteitsdenken
      Praktisch vormgeven aan het kwaliteitsdenken
    Training 17 september 2020
  • Systeembeoordeling 2.0
      Systeembeoordeling 2.0
    Training 12 november 2020
  • Safety-II: leren van de dagelijkse praktijk
      Safety-II: leren van de dagelijkse praktijk
    Training 27 oktober 2020
  • Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur
      Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur
    Training 10 november 2020