Financiering en organisatie van ziekenhuizen

Ziekenhuizen zijn complexe organisaties. Beleidsveranderingen door de overheid en inkoopplannen van zorgverzekeraars zorgen ervoor dat ziekenhuizen continu in beweging zijn. Voor velen is de structuur en financiering een ondoorzichtig geheel. Wilt u een goede gesprekspartner voor uw klanten zijn? Dan is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de ziekenhuiszorg, de werkwijze en financieringssystematiek van ziekenhuizen.

  • De financiering van de gezondheidszorg is door de overheid geregeld. De manier waarop ziekenhuizen worden gefinancierd is door de jaren heen sterk veranderd. Vanaf 2012 is DOT ingevoerd en registreren en factureren ziekenhuizen DBC-zorgproducten. Ziekenhuizen onderhandelen elk jaar met zorgverzekeraars over prijs en volume van de zorg die ziekenhuizen leveren aan patiënten. Deze afspraken worden vastgelegd in een contract.

    Hoe ziet de ziekenhuiswereld eruit? Wat moet ik als farmaceut weten van de financierings-systematiek in relatie tot mijn producten in het ziekenhuis?

    Q-Academy biedt in samenwerking met Q-Consult Zorg een cursus waarin de deelnemers een beeld krijgen van de ziekenhuismarkt, haar stakeholders, trends en ontwikkelingen. Daarnaast gaan we uitgebreid in op de ziekenhuisorganisatie en financieringssystematiek. Op een interactieve manier gaan we in op alle bijkomende praktische aspecten die voor u als farmaceut belangrijk zijn: Hoe positioneer ik mijn product in een DBC-zorgproduct? Hoe ondersteun ik de interne besluitvorming hierover? Welke aanvullende data zijn nodig die een specialist of zorgmanager niet voorhanden heeft? Tot slot krijgt u diverse tips mee. Deze cursus is bedoeld voor medewerkers van farmaceutische bedrijven die extra bagage willen hebben in hun contacten met ziekenhuizen.

    Voor wie is deze training bedoeld?
    Voor medewerkers van farmaceutische bedrijven die zich bezighouden met de positionering en verkoop van producten in ziekenhuizen. Te denken valt aan productspecialisten, rayonmanagers, accountmanagers, productmanagers, sales managers, marketing managers, etc.

  • Na afloop van de training:

    Weet u hoe de ziekenhuiswereld in elkaar zit, weet u hoe ziekenhuizen georganiseerd zijn en hoe de financieringssystematiek eruit ziet. Daarnaast weet u hoe u uw eigen producten hierin kunt plaatsen.

  • De Nederlandse ziekenhuiszorg

    • Indeling en kenmerken ziekenhuizen en ZBC’s
    • Meest recente ontwikkelingen en trends
    • Relevante stakeholders en hun belangen

    Financiering en bekostiging ziekenhuizen

    • Rol van de overheid
    • Laatste wet- en regelgeving
    • Marktwerking en prestatiebekostiging
    • Financieringsstromen
    • DOT-systematiek (inclusief add-on geneesmiddelen)

    Organisatie van ziekenhuizen

    • Aansturing (RVE/management)
    • Medisch specialistisch bedrijf (MSB)

    Zorgverzekeraar en onderhandelingen

    • Soort afspraken
    • Proces van onderhandelingen

    De positie van de farmaceut

    • Hoe positioneer ik mijn product in een DBC-zorgproduct?
    • Hoe ondersteun ik de interne besluitvorming hierover?
  • Deze cursus is ook geschikt voor incompany doeleinden. Wij maken het programma op maat naar de situatie in uw organisatie.

  • Voor wie? Voor medewerkers van farmaceutische bedrijven die zich bezighouden met de positionering en verkoop van producten in ziekenhuizen. Te denken valt aan productspecialisten, rayonmanagers, accountmanagers, productmanagers, sales managers, marketing managers, etc.

    Investering: € 540,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal en dagarrangement.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.