Capaciteitsmanagement in de kliniek

Optimale afstemming tussen zorgvraag en -aanbod

Capaciteitsmanagement in de kliniek

Hoe vind je een goede balans tussen het beschikbaar stellen en inplannen van o.a. de capaciteit op de verpleegafdelingen? En hoe houd je daarbij rekening met logistieke vraagstukken, zoals de griepperiode en de uitstroommogelijkheden naar VVT instellingen? Dit vraagt om integrale afstemming tussen de verschillende klinische afdelingen en om zorglogistieke sturing binnen deze afdelingen. Leer aan de hand van een stappenplan hoe je realiseert dat de patiënt zo optimaal mogelijk het proces in-, door- en uitstroomt en capaciteiten zo efficiënt mogelijk worden benut.

  • Op klinische afdelingen (verpleegafdelingen en intensive care) is het belangrijk dat alle capaciteiten op elkaar en op de vraag zijn afgestemd. Op die manier lever je de juiste zorg tijdig en in één keer goed, waarbij (schaarse) middelen optimaal worden ingezet. Het is complex om dit te realiseren, maar aan de hand van de methodiek van Q-Consult krijg je hier weer grip op. Ontdek aan welke knoppen je kunt draaien en leer hoe je inzicht krijgt in de stuurindicatoren voor een optimale patiënten(door)stroom in jouw kliniek.

    Integrale afstemming en optimale sturing
    Tijdens de training Capaciteitsmanagement in de kliniek leer je middels de Q-Consult-methodiek hoe je de complexiteit van capaciteitsmanagement kunt terugbrengen tot een hanteerbaar minimum. Je werkt scenario’s op een zelf gekozen domein uit om vervolgens onderbouwd een keuze te maken voor de inrichting en planning van jouw klinische afdelingen. Daarnaast is er aandacht voor de implementatie van de gekozen inrichting, de organisatorische randvoorwaarden en benodigde samenwerking tussen verschillende afdelingen.

    De training is praktisch en interactief van aard. Vanuit de theorie ga je direct aan de slag met oefeningen en casuïstiek. Tussen de trainingsdagen voer je een huiswerkopdracht uit en daarnaast kijkt de trainer een keer met je mee in de praktijk. Zo wordt werken en leren geïntegreerd in je dagelijkse praktijk.

  • Na afloop van de training:

    • Ken je de methodiek en heb je deze (deels) toegepast in jouw eigen praktijk.
    • Weet je welke informatie je nodig hebt om jouw kliniek zo optimaal mogelijk in te richten op basis van de zorgvraag.
    • Is inzichtelijk op welke onderdelen je keuzes kunt maken voor de inrichting van jouw kliniek en ben je in staat zelf te bepalen waar je op gaat sturen.
    • Weet je hoe je grip kunt behouden op de patiëntstromen en een efficiënte benutting van jouw kliniek.
    • Weet je wat er komt kijken bij het creëren van draagvlak bij de implementatie van een nieuwe werkwijze en heb je hier handvatten voor gekregen.
  • Praktijkbegeleiding

    Om het geleerde in de praktijk te brengen, komen onze trainers een keer (2-4 uur) bij je langs om gezamenlijk te kijken naar de mogelijkheden voor het inzetten van de methodiek in jouw organisatie. Je krijgt specifieke tips gericht op jouw situatie.

    Dag 1

    Waar richten we ons op?

    Theorie van vraaggestuurd plannen (stap 1)

    • Logistieke principes en capaciteitsmanagementmodel
    • Theory of constraints
    • Productieafspraak of zorgvraag bepalen (bv. ligduur, in-/uitstroom en operatietijd)
    • Zorgaanbod in beeld brengen

    Verdelingsanalyse maken (stap 2 & 3)

    • Werken met data
    • O.a. jaarspreiding, electief vs. spoed, in-, door- en uitstroomanalyse
    • Praktijkcasus: in kaart brengen van zorgvraag en –aanbod met benodigde uitgangspunten
    • Betrokkenheid van zorgprofessionals

    Inrichten en verrichten

    Stappen om kliniek in te richten (stap 4 & 5)

    • Bepalen van uitgangspunten
    • Inrichting o.b.v. zorgvraag, uitgangspunten en verdelingsanalyse
    • Beddencapaciteit: Erlangcalculator
    • Sturen op ligduur (VOD)
    • Samenhang binnen kliniek (OK, IC, verpleegafdeling, dagbehandeling)
    • Samenhang met polikliniek, diagnostische afdelingen en andere organisaties na uitstroom (bv. VVT).
    • Praktijkcasus: inrichten van de kliniek: welke puzzels kun je maken?

    Praktijkopdracht
    Na de eerste trainingsdag pas je de methodiek toe op jouw eigen data.

    Dag 2

    Sturen

    Terugkoppeling praktijkopdracht

    • Wat ging goed en waar liep je tegenaan?
    • Uitwisselen van ervaringen

    Bepalen van kritische succesfactoren (stap 6)

    • Vertaalslag naar KPI’s
    • Benodigde rapportages
    • Borgen van verbeteringen

    Overleg en communicatie

    • Overleg- en communicatiestructuur
    • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

    Gedrag & Cultuur

    • Samenwerking
    • Motivatie en betrokkenheid
    • Omgaan met weerstand bij verandering

    Persoonlijke effectiviteit

    • Persoonlijk leiderschap
    • Jouw invloed binnen de kliniek

    Stappenplan
    Je gaat naar huis met een concreet stappenplan. Hiermee is inzichtelijk hoe de stappen voor jouw organisatie ingevuld kunnen worden om de kliniek efficiënt en effectief in te richten.

  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Zorgmanagers (klinische afdelingen), teamleiders kliniek, managers en adviseurs logistiek.

    Investering: € 875,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor u?
  • Opleiding Integraal capaciteitsmanagement (ICM)
      Opleiding Integraal capaciteitsmanagement (ICM)
    Opleiding 25 januari 2021
  •   Capaciteitsmanagement op de polikliniek
    Training 6 oktober 2020
  • Continu verbeteren in de zorg
      Continu verbeteren in de zorg
    Training Incompany
  • Lean Six Sigma Yellow Belt
      Lean Six Sigma Yellow Belt
    Opleiding 17 november 2020