Basistraining procesverbetering in de zorg

De juiste Lean-tools voor (continu) verbeteren

Basistraining procesverbetering in de zorg

Zie je de werkdruk toenemen en tegelijkertijd dat er nog steeds veel werk dubbel wordt gedaan? Roepen de complexe processen binnen je werkgebied frustratie bij je op? En besteed je voor je gevoel teveel tijd aan werkzaamheden die niet direct waarde toevoegen voor de patiënt/cliënt? Met de juiste instrumenten en methodieken kun je een groot verschil maken. Leer in twee dagen de belangrijkste methodieken voor procesverbetering kennen en toepassen en maak de verbetertrajecten in jouw zorgorganisatie tot een succes!

  • Binnen procesverbetering is Lean een bekend en populair begrip en daar is een goede reden voor: het gedachtegoed is krachtig, praktijkgericht én stelt de cliënt/patiënt centraal. Lean kent veel verschillende tools, variërend van kleine, laagdrempelige hulpmiddelen, tot uitgebreide analysemethodieken voor grootschalige verbetertrajecten. Denk aan de A3-methode, de waardestroomanalyse en 5S. Met behulp van deze tools kun je jouw werkplek, afdeling of zelfs de hele organisatie, patiënt-/cliëntgerichter, zinniger en efficiënter inrichten.

    Q-Academy organiseert de basistraining procesverbetering, waarin we je wegwijs maken in de vele mogelijkheden van deze handige instrumenten. In twee dagen leer je verschillende methodieken kennen en toepassen om een probleem inzichtelijk te maken, de bijbehorende oorzaken in kaart te brengen en passende oplossingen te kunnen selecteren. Theorie brengen we in de praktijk aan de hand van herkenbare casuïstiek. Zo ben je goed voorbereid om verbeteringen op je eigen werkplek door te voeren of om deel te nemen aan verbeterprojecten in jouw organisatie!

    Simulatiespel – Serious gaming
    De kracht van procesverbetering leer je het beste kennen door deze zelf te ervaren. Met dit doel hebben wij een simulatiespel ontwikkeld. Onderdeel van deze training is dan ook dit spel, waarin je met elkaar een proces(verbetering) uit een fictieve zorginstelling doorloopt.

    De trainers van Q-Academy zijn tevens werkzaam als consultant in de zorg en kunnen putten uit ruime ervaring van verbeterprocessen en praktijkvoorbeelden. De training heeft een interactief en praktijkgericht karakter. Er is volop ruimte voor vragen, uitwisselen van ervaringen en discussie.

  • Na afloop van de training:

    • Ben je bekend met de principes van de Lean-filosofie.
    • Heb je de effecten van procesverbetering ervaren in de praktijk (d.m.v. een simulatiespel).
    • Ben je bekend met de belangrijkste instrumenten en methodieken voor procesverbetering.
    • Ken je het doel van de instrumenten en kun je deze slim combineren.
    • Heb je de instrumenten toegepast op een praktijkcasus.
    • Ben je in het bezit van een handig overzicht van de verschillende instrumenten en methodieken.
    • Ben je in staat om deel te nemen aan verbeterprojecten binnen de organisatie.
  • Dag 1

    Achtergrond procesverbetering en Lean
    Ter voorbereiding op de training ontvang je informatie om je te kunnen inlezen in de achtergrond van procesverbetering en Lean. Ook besteden we hier tijdens de start van de training aandacht aan:

    • Belang en meerwaarde procesverbetering
    • Geschiedenis en kernprincipes Lean
    • Voorbeelden van procesverbetering in de zorg

    Simulatiespel
    Tijdens dit interactieve spel ervaar je procesverbetering in de praktijk. Jouw ervaringen worden direct aan de theorie gekoppeld, zodat verspillingen, waarde en noodzaak inzichtelijk worden.

    Probleem inzichtelijk maken: instrumenten & methodieken
    We behandelen verschillende methodieken waarmee je een probleem of proces binnen je werk in kaart kunt brengen. Zo kun je verbetermogelijkheden signaleren. Denk aan:

    • A3-methodiek
    • Waardestroomanalyse (Value Stream Mapping)
    • Verspillingenmuur
    • Flow chart

    We bespreken van elke methodiek in ieder geval de kenmerken en het doel waarmee deze kan worden ingezet. Enkele methodieken pas je direct toe op oefencasuïstiek.

    Dag 2

    Terugblik dag 1 en bespreking van de praktijkopdracht
    Tussen de twee trainingsdagen in ben je aan de slag gegaan met een praktijkopdracht. Tijdens de tweede trainingsdag blikken we hierop terug en is er ruim de gelegenheid om ervaringen en tips & tricks met elkaar te delen.

    Oorzaken in kaart: instrumenten & methodieken
    Tijdens dag 1 hebben we een probleem of proces inzichtelijk gemaakt. De volgende stap is om de oorzaken in kaart te brengen. Denk aan de volgende instrumenten en methodieken:

    • 5x Waarom
    • Brainstorm
    • Visgraatanalyse

    Oplossingen selecteren: instrumenten & methodieken
    De laatste stap is om op basis van de gevonden oorzaken de juiste oplossingen te vinden. Hiervoor komen de volgende instrumenten en methodieken aan bod:

    • 5S
    • Kanban
    • Poka yoke

    Ook op de tweede trainingsdag bespreken we van elke methodiek in ieder geval de kenmerken en het doel waarmee deze kan worden ingezet. Enkele methodieken pas je direct toe op oefencasuïstiek.

    Vervolgstappen
    Welke stappen ga je zetten om bij te dragen aan procesverbetering binnen jouw organisatie? Waar kun je direct mee aan de slag en wat heb je nog nodig?

    Praktijkopdracht

    Voor een optimaal leereffect is het van belang dat je het geleerde snel toepast in de praktijk. Om die reden krijg je een opdracht waar je tussen de twee trainingsdagen in mee aan de slag kunt.

  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met u in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar uw wensen en naar de situatie binnen uw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (u en) uw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina leest u meer over de mogelijkheden.

    Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Iedereen binnen alle sectoren van de zorg die aan de slag wil met verbetering en efficiëntie in zijn/haar werkzaamheden en/of die betrokken (wil) zijn bij verbetertrajecten. Denk aan teamleiders, cluster- en unithoofden, managers innovatie, kwaliteitsfunctionarissen en -coördinatoren, beleidsmedewerkers, hoofden patiëntenzorg en patiëntenlogistiek, verpleegkundigen, paramedici en artsen.

    Investering: € 875,- per persoon (Q-Academy is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor u?
  • Lean tools: kennen, kiezen en combineren
      Lean tools: kennen, kiezen en combineren
    Training Incompany
  • Lean Simulatiespel: ervaar Lean principes in de praktijk
      Lean Simulatiespel: ervaar Lean principes in de praktijk
    Game Incompany
  • Lean Six Sigma Green Belt
      Lean Six Sigma Green Belt
    Opleiding Incompany
  • Lean Green Belt
      Lean Green Belt
    Training Incompany
  • Kennismaking Lean in de zorg (Farma)
      Kennismaking Lean in de zorg (Farma)
    Training Incompany