Zorgadministratie nieuwe stijl (voor langdurige zorg)

Met de juiste kennis en vaardigheden aan de slag!

Zorgadministratie nieuwe stijl (voor langdurige zorg)

Ingrijpende veranderingen als de hervorming in de langdurige zorg en zelforganisatie zorgen ervoor dat het administratieve proces verandert voor zorgaanbieders in de langdurige zorg en jeugdzorg. Van medewerkers wordt verwacht kennis te hebben van verschillende wet- en regelgeving. In deze nieuwe situatie krijgt de zorgadministratie steeds meer een adviserende functie.

  • De verschuiving in taken voor de zorgadministratie kan verdeeld worden in: registreren en adviseren. Wat betreft registratie komt een deel te liggen bij de teams (COV check, accorderen), en komt er anderzijds juist werk bij door het verhoogde aantal contractafspraken met gemeenten en de verantwoordingstaken. Wat betreft adviseren gaat de zorgadministrateur nu ook bepaalde afdelingen of personen proactief benaderen. Door samen te werken met de afdelingen zorgcontractering, financiën en ICT kan de zorgadministratie het primaire proces goed faciliteren en adviseren over registratie en relevante wijzigingen.

    Maar hoe doe je dit? Waar vind je relevante informatie? Hoe ga je met deze informatie naar een afdeling? Wat communiceer je dan? Hoe zorg je ervoor dat men iets doet met je advies? Wij bieden een tweedaagse incompany-training aan die praktisch en interactief van aard is. Vanuit de theorie ga je aan de slag met oefeningen en cases, waarbij de trainers garant staan voor een veilige leeromgeving. Je kan eigen (lastige) praktijksituaties inbrengen.

  • Na afloop van de training:

    • Heb je een gedegen basiskennis (Wlz, Zvw, Wmo en Jeugdwet) voor jouw functie.
    • Weet je per wet waar mogelijke knelpunten in je registratie zitten.
    • Heb je handvatten om registratieknelpunten op te lossen m.b.t. ICT, managementinformatie en/of proces.
    • Weet je hoe je wijzigingen in wet- en regelgeving oppakt.
    • Kan je effectieve adviesgesprekken voeren.
    • Ben je in staat vertrouwen en geloofwaardigheid als adviseur op te bouwen.
    • Kan je op een constructieve wijze samenwerken met je interne opdrachtgevers op diverse niveaus in de organisatie.
       
  • Algemene kennis

    • Hervormingen in de langdurige zorg
    • Verschillen in registratie per wetgeving: Wlz, Zvw-wijkverpleging, Zvw-GRZ, Wmo en Jeugdwet
    • Berichtenverkeer met zorgkantoor, verzekeraar en gemeenten
    • Cliëntenproces versus registratieproces

    Registratie knelpunten

    • Het belang van goede registratie
    • Knelpunten per wetgeving
    • Oplossingen in ICT, managementinformatie en proces

    De rol van de adviseur

    • Samenwerking met andere afdelingen
    • Zelforganisatie: decentraal versus centraal
    • Proactief handelen, wat houdt dit in?
    • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden 

    Adviesvaardigheden

    • Communiceren: vragen stellen, doorvragen, omgaan met weerstand, etc.
    • Het adviesproces; analyseren, structureren en contracteren
    • Verschillende adviesstijlen
    • Het adviesgesprek

    Uitwisselen van ervaringen, opdrachten en oefeningen

    • Inbreng eigen praktijkcasussen
    • Structuur van de afdeling en verdeling van de rollen
    • Simulatiespel administratief proces Wlz
    • Uitwisselen van ervaringen
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Medewerkers zorgadministratie in de V&V, GHZ en jeugdzorg.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor u?
  •   Excel voor de zorgadministratie (langdurige zorg)
    Training 5 november 2020
  • Risicoanalyse zorgadministratie voor de langdurige zorg
      Risicoanalyse zorgadministratie voor de langdurige zorg
    Training Incompany
  • Administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB)
      Administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB)
    Training 3 november 2020
  •   Adviesvaardigheden voor de zorgadministratie
    Training Incompany
  • Financieel management voor niet-financiële managers in de zorg
      Financieel management voor niet-financiële managers in de zorg
    Training 29 oktober 2020