Adviesvaardigheden voor de zorgadministratie

Van registreren naar adviseren!

Adviesvaardigheden voor de zorgadministratie

Ingrijpende veranderingen zoals prestatiebekostiging, Horizontaal Toezicht en de invoering van LBZ zorgen ervoor dat het administratieve en primaire proces steeds dichter bij elkaar komen. Voor de zorgadministratie komt er hierdoor een extra taak bij: het adviseren van de verschillende registratiemogelijkheden.

  • Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de rol van de zorgadministrateur?

    De verschuiving in taken voor de zorgadministratie komt grotendeels neer op de verschuiving van registreren naar adviseren. De zorgadministrateur gaat de afdelingen proactief benaderen. Samen met de medisch professional, financiën en ICT vraagt de zorgadministratie zich af welke gegevens je moet registreren, welke je wilt registreren en welke mogelijkheden daartoe zijn. De zorgadministratie faciliteert daarbij dus het primaire proces en adviseert over de registratiemethode.

    Wat betekenen deze ontwikkelingen voor jou? Waar vind je relevante informatie? Hoe ga je met deze informatie naar een afdeling en wat communiceer je dan? Hoe zorg je ervoor dat men wat doet met jouw advies? Want uiteindelijk gaat het erom dat je jouw baan met net zoveel plezier blijft doen als voorheen!

    Wij bieden een ééndaagse incompanytraining aan die praktisch en interactief van aard is. Vanuit de theorie ga je aan de slag met oefeningen en cases, waarbij de trainers garant staan voor het creëren van een veilige leeromgeving. Tevens kun je eigen (lastige) praktijksituaties inbrengen.

  • Na afloop van de training:

    • Weet je hoe je wijzigingen in wet- en regelgeving oppakt.
    • Kun je effectieve adviesgesprekken voeren.
    • Ben je in staat vertrouwen en geloofwaardigheid als adviseur op te bouwen.
    • Kun je op een constructieve wijze samenwerken met je interne opdrachtgevers op diverse niveaus in de organisatie.
  • Kort kader

    • Actuele ontwikkelingen (DBC, ZZP, ICD-10)
    • Consequenties voor de organisatie
    • Impact bepalen van wijzigingen in wet- en regelgeving voor zorgregistratie

    De rol van de adviseur in een veranderende omgeving

    • Samenwerken met andere afdelingen
    • Zelforganisatie: decentraal versus centraal
    • Proactief handelen, wat houdt dit in?
    • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

    Adviesvaardigheden

    • Het adviesproces; analyseren, structureren en contracteren
    • Verschillende adviesstijlen aan de hand van de DISC-kleurenanalyse
    • Het adviesgesprek
    • Communiceren: vragen stellen, doorvragen, omgaan met weerstand, etc.

    Uitwisselen van ervaringen, opdrachten en oefeningen

    • Inbrengen praktijkcasussen
    • Structuur van de afdeling en verdeling van de rollen
    • Uitwisselen van ervaringen
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Medewerkers uit alle sectoren van de zorg: zorgadministrateurs, medewerkers medische administratie, stafmedewerkers die zich bezighouden met het zorgadministratieproces, unitondersteuners.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

    • Ervaringen van deelnemers aan deze training:
      • Ik vond dat de training op een luchtige manier werd gegeven en heb dit als erg prettig ervaren.
      • In de training werd niet geoordeeld/beoordeeld. Hierdoor werden alle invalshoeken besproken.
      • Fijn dat informatie wordt afgewisseld met opdrachten.
      • Goede punten en uitleg. Echt wat de zorgadministratie meemaakt en wat te doen om zaken op te lossen.
Ook interessant voor u?
  •   Excel voor de zorgadministratie (langdurige zorg)
    Training 5 november 2020
  • Risicoanalyse zorgadministratie voor de langdurige zorg
      Risicoanalyse zorgadministratie voor de langdurige zorg
    Training Incompany
  • Administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB)
      Administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB)
    Training 3 november 2020
  • Effectief adviseren in de zorg
      Effectief adviseren in de zorg
    Training Incompany