Accountmanagement en relatiebeheer voor zorg & welzijn

Een must voor het voortbestaan van zorgorganisaties

Accountmanagement en relatiebeheer voor zorg & welzijn

Marktwerking in de zorg heeft als gevolg dat zorgorganisaties geen afwachtende houding kunnen hebben, maar juist ‘de boer op moeten' om verzekerd te blijven van voldoende financiële middelen en cliënten. Dit betekent dat medewerkers van zorgorganisaties contracten ‘binnen moeten halen’ en (proactief) gesprekken moeten gaan voeren. Anders gaat de concurrent ermee vandoor!

  • Hadden zorgorganisaties voorheen alleen met de zorgverzekeraar te maken, tegenwoordig hebben zij met steeds meer verschillende zakelijke relaties te maken: gemeenten en provincies, zorgkantoren, eerstelijns zorgaanbieders (ketenafspraken) of andere financiers. Deze inkopende partijen professionaliseren zich in snel tempo. Voor de zorg dus van groot belang om haar ‘verkoopzijde’ mee te professionaliseren. Concreet betekent dit dat de zorg een goede inrichting van haar accountmanagement en relatiebeheer moet nastreven.

    Maar wat is accountmanagement in de zorg nu precies? Wie moeten dit gaan doen? En wat moet je dan allemaal organiseren?
    Wij bieden een cursus waarin je in korte tijd een helder beeld krijgt. We gaan in op het belang van ‘commercieel’ denken en werken voor de zorg en voor de stakeholders. De (basis)principes van strategisch relatiebeheer en accountmanagement komen uitgebreid aan de orde. Op een interactieve manier gaan we in op alle bijkomende praktische aspecten: wie moeten deze rol op zich gaan nemen? Wat moeten we intern gaan organiseren? Wie zijn onze klanten en wat moeten we van hen weten?

  • Na afloop van de cursus:

    Heb je een compleet overzicht rond accountmanagement en relatiebeheer in de zorg. Je weet wat erbij komt kijken en wat je intern moet organiseren.

  • Inleiding

    • Marktwerking in de zorg
    • Toenemende concurrentie
    • Van 1 ‘klant’ vroeger naar meerdere klanten nu
    • Van ‘klus’ voor de bestuurder naar activiteiten voor het operationele niveau

    Uitgangspunten

    • Wat is strategisch relatiebeheer en accountmanagement en wat omvat het?
    • Basisbegrippen en principes
    • Nut en noodzaak van een relatiebeheer- en accountplan
    • Waar staat de zorg nu?
    • Voorbeelden uit de zorg
    • Acties voor de praktijk

    Het proces

    • Koopproces en koopgedrag van een zakelijke klant
    • Wie zijn je klanten/relaties? Zijn alle klanten even belangrijk?
    • Hoe ziet het accountmanagementproces eruit?
    • Het verkoopproces
    • Analyseren van de klant (account): Decision making unit (DMU), inkoopmotieven, inkoopstrategieën (zoals aanbesteding), inkoopproces
    • Hoe organiseer je een en ander intern?
    • Wie moet je daarbij betrekken?
    • Hoe deelt je alle informatie met elkaar?
    • Permanente evaluatie en borging

    Tot slot

    • Succes- en faalfactoren
    • Best practices uit de zorg
    • Tips
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Iedereen die zich bezighoudt (of gaat houden) met strategisch relatiebeheer en accountmanagement of het opstellen en uitvoeren van een accountplan. Te denken valt aan locatiemanagers, zorgmanagers, teamleiders, beleidsadviseurs, relatiebeheerders, zorgondernemers, marketing- en communicatiemanagers etc. Daarnaast is deze cursus ook bedoeld voor medewerkers van gemeenten, zorgverzekeraars, zorgkantoren et cetera, om meer zicht op de zorg te krijgen.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor u?
  • Financieel management voor niet-financiële managers in de zorg
      Financieel management voor niet-financiële managers in de zorg
    Training 29 oktober 2020
  • Businesscases toepassen in de zorg
      Businesscases toepassen in de zorg
    Training Incompany