Opstellen accountplan relatiebeheer en accountmanagement voor zorg & welzijn

Met gerichte acties naar een sterke positie in de markt

Opstellen accountplan relatiebeheer en accountmanagement voor zorg & welzijn

Marktwerking in de zorg heeft als gevolg dat zorgorganisaties geen afwachtende houding kunnen hebben, maar juist ‘de boer op’ moeten om verzekerd te blijven van voldoende financiële middelen en cliënten. Dit betekent dat medewerkers van zorgorganisaties contracten ‘binnen moeten halen’ en (proactief) gesprekken moeten gaan voeren. Anders gaat de concurrent ermee vandoor!

  • Tegenwoordig hebben zorgaanbieders met steeds meer verschillende zakelijke relaties te maken: gemeenten en provincies, zorgkantoren, eerstelijns zorgaanbieders (ketenafspraken) of andere financiers. Allemaal relaties waar u wat van wilt! Voor u dus van groot belang om het accountmanagement professioneel te organiseren binnen uw organisatie. Dat betekent dat u kennis van uw klanten moet hebben en een concreet accountplan moet opstellen gericht op verkoop, relatiebeheer en accountmanagement.

    Maar hoe ziet zo’n accountplan eruit? En wat wordt er eigenlijk van een accountmanager verwacht? Hoe onderhoud en verstevig ik de relatie met mijn zakelijke klanten?

    Q-Academy biedt een praktische en interactieve training. We gaan in op de rol, het takenpakket en de competenties van de accountmanager en het toepassen van verschillende relatiebeheerstrategieën. Aan de hand van een format gaat u zelf aan de slag met uw eigen accountplan en accountmanagementstrategie, met bijbehorende doelen, activiteiten en planning. U krijgt handvatten voor het intern organiseren van het relatiebeheer en het versterken van uw onderhandelingspositie. U leert hoe u met succes langdurige zakelijke relaties kunt aangaan en ontwikkelen, en hoe u grip krijgt op het commerciële proces.

    Deze training is bedoeld voor medewerkers van zorg- en welzijnsorganisaties die zich bezig (gaan) houden met strategisch relatiebeer en accountmanagement en het opstellen en uitvoeren van een accountplan.

  • Na afloop van de training:

    • Weet u hoe het accountmanagementproces eruit ziet.
    • Weet u hoe u een praktisch accountplan kunt opstellen en uitvoeren.
    • Heeft u de aanpak voor uw eigen accountmanagementstrategie en accountplan in hoofdlijnen uitgewerkt (roadmap).
  • Uitgangspunten (kort)

    • Nut en noodzaak relatiebeheer en account-management in de zorg
    • Basisprincipes kort op een rij
    • Waar staat de zorg?
    • Voorbeelden en best practices uit de praktijk

    Organiseren accountmanagementproces

    • Het verkoopproces
    • Ontwikkelen van verkoopstrategieën
    • Rol, takenpakket en competenties accountmanager
    • Toepassen van verschillende relatiebeheerstrategieën
    • Wie zijn uw klanten/relaties, klantanalyse en klantdifferentiatie
    • Wat weet ik van mijn omgeving?
    • Wat weet ik van mijn concurrenten?
    • Interne organisatie: wie krijgt welke rol/taak, samenwerken, informatie delen, coördinatie
    • Permanente evaluatie en borging
    • Belangrijke succes- en faalfactoren

    Accountplan: zelf aan de slag!

    • Accountmanagementstrategie
    • Opbouw accountplan
    • Opdracht ‘Een eigen accountplan opstellen met doelen, activiteiten en planning (op basis van de gegevens van een bestaande klant)’

    In de praktijk

    • Hoe kunt u (langdurige) relaties aangaan, onderhouden, verstevigen en ontwikkelen?
    • Hoe krijgt u een voorkeurspositie bij uw zakelijke klanten?
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met u in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar uw wensen en naar de situatie binnen uw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (u en) uw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina leest u meer over de mogelijkheden.

    Wilt u meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Voor wie? Iedereen die zich bezig houdt (of gaat houden) met strategisch relatiebeheer en accountmanagement of het opstellen en uitvoeren van een accountplan. Te denken valt aan locatiemanagers, zorgmanagers, teamleiders, beleidsadviseurs, relatiebeheerders, zorgondernemers, marketing- en communicatiemanagers, etc.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor u?
  •   Verkoopvaardigheden voor de zorg
    Training 4 april 2019
  •   Accountmanagement en relatiebeheer voor zorg & welzijn
    Basiscursus 20 mei 2019