Leergang Lean in de zorg

Efficiency- en kwaliteitsverbetering staan in de zorgsector hoog op de agenda. Hoe kunt u complexe processen efficiënter inrichten zonder de cliënt uit het oog te verliezen? Veel zorginstellingen passen de principes van Lean Management inmiddels succesvol toe. Lean is een krachtige en praktijkgerichte filosofie waarbij de cliënt centraal staat. Op basis van cliëntwaarde worden verspillingen in het proces geëlimineerd, neemt de kans op fouten af, en staat uw organisatie in het teken van continu verbeteren (Kaizen).

  • Lean denken en doen!

    Q-Academy biedt een incompany leergang aan die uitgebreid ingaat op de mogelijkheden van Lean in de zorg. U gaat aan de slag met diverse verbetermethodieken. U leert hoe u primaire en administratieve werkprocessen kunt optimaliseren en hoe u zorgt voor ‘flow’ (doorstroming), zodat doorlooptijden en wachttijden gereduceerd worden. Daarnaast ondervindt u hoe u werkzaamheden zodanig kunt plannen dat er een vloeiend proces ontstaat, in een nette en geordende werkomgeving. Tot slot: het gaat niet alleen om Lean doen, maar ook om Lean denken: u vraagt zich continu af hoe het werk slimmer, beter en anders kan.

    Praktijkgerichte modules

    De leergang ‘Lean in de zorg’ bestaat uit 5 modules. Iedere module gaat in op een specifieke fase van het optimalisatietraject. In de eerste module leert u de principes van Lean. Deze module vormt de basis voor de andere modules. In module 5 krijgt u handvatten om van losse projecten te komen tot één Lean organisatie (integrale aanpak). De modules zijn als complete leergang te volgen, maar ook afzonderlijk, afhankelijk van uw eigen leerbehoefte. Voor het volgen van de modules 2-5 is voorkennis van Lean (module 1) wenselijk.

  • De leergang heeft een interactief en praktijkgericht karakter. Vanuit de theorie gaat u aan de slag met diverse opdrachten en praktijksimulaties. Uw opgedane kennis is direct inzetbaar, waardoor u in uw eigen praktijk snel resultaten kunt boeken.

    • module 1: Kennismaking Lean
    • module 2: Waardestroomanalyse
    • module 3: First Time Right
    • module 4: Continu verbeteren
    • module 5: Van Lean project naar Lean organisatie
  • Module 1: Kennismaking Lean

    • Kennismaking met de Leanfilosofie, geschiedenis, kernprincipes, uitgangspunten en verspillingen
    • Waardestrategie, push- en pull-model
    • Simulatiespel: zelf ervaren van de Leanprincipes
    • Koppeling kennis en zorgpraktijk

    Module 2: Waardestroomanalyse

    • Wat is waarde?
    • Waardestromen (VSM) uitwerken en analyseren
    • One piece flow; wat levert het op?
    • Simulatiespel: ervaren van variatie en bottlenecks
    • Theory of Constraints versus Lean Management

    Module 3: First Time Right

    • Reduceren van fouten en variatie
    • Standaardiseren & Poka yoke; het borgen van verbeteringen
    • Kanban, hoe zorg ik voor minimale voorraden?  
    • SMED, wisseltijd (bijvoorbeeld op een OK)
    • Six Sigma versus Lean Management

    Module 4: Continu verbeteren

    • Visueel management: waarom en hoe? Successen en valkuilen
    • Continu verbeteren met Kaizen: wat, hoe en waarom?
    • 5S: hoe kom ik tot nette en geordende werkplekken?
    • Lean in de praktijk, op de werkvloer

    Module 5: Van Lean projecten naar Lean organisatie

    • Doelen en indicatoren: policy deployment, strategie en performance management
    • Lean en andere verbetermethodieken. Wanneer zet je wat in?
    • Sturen & leiderschap
    • Human dynamics, veranderkunde en cultuur
  • Deze training bieden wij incompany aan. Wij maken de training op maat, geheel naar uw wensen.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Alle sectoren van de zorg: teamleiders, cluster- en unithoofden, managers innovatie, kwaliteitsfunctionarissen en -coördinatoren, hoofden patiëntenzorg en patiëntenlogistiek, verpleegkundigen, paramedici en artsen die betrokken (willen) zijn bij verbetertrajecten. Het minimale opleidingsniveau is MBO+.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.