Kies hier uw vakgebied

Q-Academy verzorgt maatwerk incompanytrainingen. Dit kan een (aangepast) programma uit ons open aanbod zijn, maar ook een door u gewenst aanverwant onderwerp. De kracht van onze incompanytrainingen is dat wij samen met u de wensen en behoeften van uw organisatie in kaart brengen. Niets is efficiënter en effectiever dan groepsgewijs leren met uw specifieke doelstellingen als uitgangspunt. Lees meer >>

  •   Incompany
    Aan de slag met kwaliteit en efficiëntie op de polikliniek Training

    Ziekenhuizen staan voor de uitdaging kosten te besparen en rendement te verhogen. Tegelijkertijd verwachten patiënten en zorgverzekeraars de juiste zorg die tijdig (zonder lange wachttijden) wordt geleverd. Dit vraagt om het loslaten van een taakgerichte werkwijze en een focus op klantgericht werken. Het ziekenhuis gaat hiermee van een situatie waarin iedere medewerker zonder gezamenlijk doel en totaaloverzicht zijn eigen werk uitvoert, naar een teamprestatie van medisch specialisten, verpleegkundigen, doktersassistentes en secretaresses mét een gezamenlijk doel.

  •   Incompany
    Aan de slag met kwaliteit en efficiëntie op de verpleegafdeling Training

    Ziekenhuizen staan voor de uitdaging kosten te besparen en rendement te verhogen. Tegelijkertijd blijft de vraag naar zorg toenemen. Er wordt steeds meer beroep gedaan op de capaciteit van ziekenhuizen: door dubbele vergrijzing, complexere zorgvraag en multipathologie. Het is daarom noodzakelijk méér te doen met dezelfde middelen, maar wél met toenemende kwaliteit.

  •   Incompany
    Aan de slag met werklijsten HIX Training

    Correcte registratie en declaratie zijn een voorwaarde voor een gezonde bedrijfsvoering. Uw ziekenhuisinformatiesysteem (ZIS) speelt hierin een belangrijke rol. Zo zijn er binnen het systeem HIX bepaalde werklijsten beschikbaar om validatie-, registratie- en declaratiefouten te signaleren. Het oplossen van deze fouten is van groot belang voor de rechtmatigheid, tijdigheid en volledigheid van declaraties. Echter, fouten op de werklijsten komen vaak voor en het oplossen daarvan blijkt een tijdrovende klus. 

  •   Incompany
    Basiscursus Contracteren in de Wmo en Jeugdwet Basiscursus

    Door de hervorming van de langdurige zorg zijn gemeenten en zorgverzekeraars in beeld als nieuwe gesprekspartners in de zorginkoop. Zorgaanbieders moeten pro-actief in gesprek gaan met gemeenten over hun Wmo- en/of Jeugdwetcontract. Voor veel zorgaanbieders is dit een relatief nieuw verschijnsel.

  •   Incompany
    Bow Tie Training

    De Bow Tie-methode is geschikt om risico’s zowel vooraf als achteraf (op basis van een voorgevallen incident) te analyseren. Met deze methode kunt u oorzaken van een incident achterhalen en de gevolgen en barrières ervan bepalen. Bow Tie onderscheidt zich van andere methodieken doordat er een thema centraal staat in plaats van een proces. In deze training leert u hoe u de Bow Tie toepast aan de hand van een voorbeeldincident uit uw eigen praktijk.

  •   Incompany
    Businesscases toepassen in de zorg Training

    Als manager krijgt u steeds meer verantwoordelijkheden. Het maken van strategische, beleidsmatige en financiële keuzes is aan de orde van de dag. Steeds vaker wordt u gevraagd om een businesscase te onderbouwen. Voor veel managers is de businesscase echter een nieuw gegeven en een lastige opgave!

  •   Incompany
    Duurzaam roosterbeleid in de zorg Training

    Roosteren in de zorg? Het blijft een uitdaging om de juiste balans te vinden tussen zorgvraag, personeelsaanbod en de wensen van medewerkers. Aan de ene kant wil uw organisatie zich flexibel opstellen en aan de andere kant moet u rekening houden met de wensen van medewerkers, cliënten en regelgeving (Arbeidstijdenwet, gezond roosteren, cao etc.). Daarnaast vragen de bezuinigingen in de zorgsector om een efficiënte personeelsplanning. Een eenduidige werkwijze is een voorwaarde voor roosterplanners om een optimale personeelsinzet te bereiken.

  •   Incompany
    Eendaagse training zorgpaden Analyse en training

    Sinds enkele jaren worden zorgpaden gebruikt in ziekenhuizen, GGZ-instellingen, en in toenemende mate in de 1e lijn. Toch bestaat er nog altijd onduidelijkheid over wat een zorgpad nu precies is. Is het een checklist, een richtlijn? Het traject dat de patiënt aflegt? Hoe ontwikkel je een zorgpad en waarom is de invoering zo lastig? Of is het, zoals zo mooi in het Engels gezegd ‘Much to do about nothing?’

  •   Incompany
    Effectief adviseren in de zorg Training

    Bent u kwaliteitsfunctionaris, beleidsmedewerker of bijvoorbeeld communicatieadviseur? Krijgt u naast uitvoerende en beleidsontwikkelende taken steeds meer een adviserende rol? Adviseren is een kunde en dus te leren!

  •   Incompany
    Effectief onderhandelen in de Wmo en Jeugdwet Training

    Door de hervorming van de langdurige zorg zijn gemeenten en zorgverzekeraars in beeld als nieuwe gesprekspartners in de zorginkoop. Zorgaanbieders moeten gaan onderhandelen over hun Wmo- of Jeugdwetcontract. Voor veel zorgaanbieders is dit een relatief nieuw verschijnsel. De inkopende partijen professionaliseren zich in snel tempo. Voor een zorgaanbieder dus van groot belang om haar ‘verkoopzijde’ mee te professionaliseren. De oplossing ligt in het goed kunnen onderhandelen om zo een voordeliger contract af te kunnen sluiten met de gemeenten.