Hogere medewerkerstevredenheid met situationeel leiderschap

De app Kwik helpt u hierbij!

Hogere medewerkerstevredenheid met situationeel leiderschap

Zorginstellingen streven ernaar voldoende en gekwalificeerd personeel te vinden en te houden. Dit is een uitdaging omdat werkplezier, betrokkenheid en bevlogenheid in het gedrang komen door hoge werkdruk. Als leidinggevende wilt u dit graag veranderen. Om een positieve invloed op medewerkerstevredenheid te hebben, heeft u meer inzicht in uw team nodig en de kennis en vaardigheden om situationeel leiderschapstechnieken te kunnen toepassen.

  • Onderzoek wijst uit dat de tevredenheid van uw medewerkers invloed heeft op de tevredenheid van uw cliënten/patiënten. Daarbij zijn deze medewerkers productiever en pro-actiever, spreken ze positief over uw organisatie en blijven ze langer verbonden aan de organisatie. Genoeg reden om de mate van tevredenheid (en de onderliggende factoren) te monitoren en bevorderen. Maar hoe doet u dit?

    Q-Academy biedt de training ‘Situationeel leiderschap voor hogere medewerkerstevredenheid’. Tijdens de training leert u de basisprincipes van situationeel leidinggeven in het kader van het vergroten van het werkplezier, betrokkenheid en bevlogenheid in en van uw team. U monitort de medewerkerstevredenheid een maand lang met de tool Kwik. Hiermee krijgt u inzicht in de actuele situatie binnen uw team en gaat u vervolgens aan de slag met de leiderschapsvaardigheden die voor uw situatie relevant zijn. Aansluitend stelt u een maatwerkplan op om de tevredenheid en onderliggende factoren van uw team te verbeteren.

    Over Kwik

    Q-Consult Zorg heeft in samenwerking met Radboudumc de app Kwik ontwikkeld. Met deze app kunt u de tevredenheid van uw medewerkers kort-cyclisch meten. Aan de hand van slechts enkele vragen biedt de app real-time inzicht in medewerkerstevredenheid en laat het trends zien. De vragen zijn opgesteld in samenwerking met de Radboud universiteit. Hiermee vervangt u lange vragenlijsten die slechts een keer per jaar worden afgenomen. Kwik kan als hulpmiddel worden ingezet om te sturen op tevredenheid door de resultaten van de app op organisatie-, team-, of individueel niveau te bespreken.

  • Na afloop van de training:

    • Kunt u de belangrijke factoren voor de medewerkerstevredenheid van uw team benoemen.
    • Heeft u inzicht in de mate van tevredenheid van uw team op verschillende onderwerpen.
    • Weet u welke situationeel leiderschapstechnieken er zijn en kunt u deze toepassen.
    • Heeft u een concreet plan om werkplezier, betrokkenheid en bevlogenheid binnen uw team te verbeteren.
  • Dag 1

    Medewerkerstevredenheid

    • Belang en meerwaarde medewerkers-tevredenheid
    • Indicatoren
    • Waar staat uw team?

    Situationeel leidinggeven

    • Leiderschapsstijlen
    • Stijl koppelen aan gedrag
    • Wat is het resultaat?

    Oefenen met casuïstiek

    • Herken het niveau van uw team
    • Welke stijl past u toe?
    • Het effect op uw team

    Uitleg Kwik

    • Medewerkerstevredenheid metingen
    • Hoe werkt Kwik?
    • Hoe ziet de maandmeting eruit?
    • Communicatie richting het team

    Huiswerkopdracht

    Uw team gaat de komende tijd gebruikmaken van Kwik en u neemt de metingen hiervan mee naar de tweede trainingsdag.

    Dag 2

    Resultaten Kwik
    Elke deelnemer geeft een korte terugkoppeling van de resultaten uit Kwik en de meest opvallende punten hieruit.

    Verwachting versus realiteit
    Tijdens een korte intervisie worden de verwachtingen over de tevredenheid van het team vergeleken met de resultaten uit Kwik:

    • Komen de verwachtingen overeen met de resultaten? En hoe verklaren we dit?
    • Wat is het verschil in resultaten tussen de verschillende teamleiders: hoe kunnen we van elkaar leren?

    Plan van aanpak
    Op basis van de handvatten die in dag 1 zijn behandeld, maakt u een plan waarin concrete stappen zijn opgenomen die u zelf kunt uitvoeren om de medewerkerstevredenheid in het team te stimuleren of te behouden. Dit plan is gebaseerd op de uitkomsten van uw eigen team op diverse aspecten van medewerkerstevredenheid die gemeten worden in Kwik.  

    Terugkoppelen van uitslagen aan de  medewerkers

    • Successen en valkuilen
    • Gespreksvaardigheden
  • Deze training bieden wij incompany aan. Wij maken de training dan op maat voor de leidinggevenden binnen uw organisatie. Vraag ons naar de mogelijkheden.

  • Voor wie? Teamleiders, zorgmanagers en andere leidinggevenden in de zorg.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    U kunt voor meer informatie contact opnemen met Q-Academy op 088 - 102 09 50 of via informatie@qacademy.nl.

Ook interessant voor u?
  •   Leiderschap: wat is uw persoonlijke stijl?
    Training 2 oktober 2018
  •   Teamontwikkeling: uw team naar meer zelfstandigheid
    Training 14 maart 2019
  •   Kennismaking met coachend leidinggeven
    Basistraining Incompany
  •   Effectieve persoonlijke communicatie in de zorg
    Training 7 maart 2019