Het nieuwe kwaliteitsdenken voor de huisartsenzorg

Ben je op zoek naar manieren om het kwaliteitsbeleid van jouw organisatie (nog) meer toe te spitsen op de zorg en het kwaliteitsmanagement terug te brengen naar het primair proces: daar waar de kwaliteit wordt geleverd? Met jou staan vele andere zorggroepen en huisartsenpraktijken voor dezelfde uitdaging. In deze training gaan we aan de slag om jouw kwaliteitsmanagement praktischer te maken en aan te laten sluiten bij de huisartsenzorg.

  • De zorg verandert. Met de grootschalige hervormingen moeten we meer met minder doen, wat vraagt om ‘anders met minder’. Dus juist nu is een goed moment eens kritisch te kijken naar hoe ‘kwaliteit’ weer van deze tijd gemaakt kan worden. Niet het systeem, de protocollen en handboeken leidend laten zijn maar de zorgprofessionals in het primair proces. Daar waar het gebeurt!

    Wij bieden een incompanytraining Het nieuwe kwaliteitsdenken voor de huisartsenzorg, waarin je leert op een andere wijze naar jouw kwaliteitsmanagement en de invulling daarvan te kijken. Je leert hoe je jouw visie op kwaliteit vaststelt of herijkt en van daaruit je beleid opstelt, je medewerkers begeleidt, de juiste kwaliteitsinstrumenten kiest en verbetering faciliteert.

    In deze training staan overdracht van kennis en het uitwisselen van onderlinge ervaringen centraal. Het leren van elkaars ‘best practices’, brainstormen en discussiëren zorgt voor veel praktische bagage waar je direct de volgende dag mee aan de slag kunt!

  • Na afloop van de training:

    • Heb je een duidelijk beeld van wat ‘het nieuwe kwaliteitsdenken’ is.
    • Ken je jouw eigen rol en die van je collega’s in het kwaliteitsdenken van jouw organisatie.
    • Heb je een eerste aanzet gemaakt in de vertaalslag van kwaliteitsbeleid naar het primair proces.
    • Weet je hoe je nieuwe en bestaande kwaliteitsinstrumenten ondersteunend kunt inzetten om de kwaliteit van zorg te beoordelen en verder te verbeteren.
    • Heb je praktische handreikingen hoe je met het nieuwe gedachtegoed op kwaliteit de gesprekken met praktijken aan kunt gaan. Kwaliteit wordt daarmee voor zowel jou als de praktijken tastbaarder.
  • Kwaliteitsdenken

    • Welke ontwikkelingen zie je binnen jouw eigen instelling?
    • Wat is kwaliteit van zorg in deze tijd?
    • Het ‘oude’ en het ‘nieuwe’ kwaliteitsdenken

    Van visie naar kwaliteitsbeleid

    • Wat betekent continu verbeteren voor de zorggroep en de aangesloten huisartsenpraktijken? En hoe kan dit geborgd worden?
    • Hoe vertaal je de missie en visie van jouw instelling door in het kwaliteitsbeleid?

    Van beleid naar het primair proces

    • Hoe vertaal je het kwaliteitskader praktisch door naar de eigen zorggroep en individuele huisartsenpraktijken?
    • Hoe betrek je de zorgprofessionals in het kwaliteitsdenken?
    • Welke vernieuwende ideeën zijn er om de patiënt te betrekken?

    Meten en verbeteren

    • Wat zijn de kritische succesfactoren om de kwaliteit te bereiken?
    • Wat zijn de ondersteunende kwaliteitsinstrumenten en hoe zet je deze effectief en in samenhang in, zodat deze ondersteunend zijn aan het beheersen en verbeteren van de kwaliteit van de zorg?
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wil je meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Ketenzorgconsulenten, POH-ers en kwaliteitsadviseurs van zorggroepen en huisartsenpraktijken.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

    • Ervaringen van deelnemers aan deze training:
      • Praktische training, deel luisteren en deel zelf aan de slag, daardoor goede afwisseling.
      • Open, lerende sfeer.
      • Kleine groep, interactief en enthousiaste trainers.
      • Duidelijk, goed tempo, ruimte voor ervaringen.
Ook interessant voor u?
  • Continu verbeteren in de zorg
      Continu verbeteren in de zorg
    Training Incompany