Effectief communiceren in de zorg

Naast inhoudelijke expertise vragen de snelle veranderingen in de zorg om nieuwe vaardigheden. Zo wordt van medewerkers verwacht projectmatig te werken en krijgt men steeds vaker een adviserende rol. Goed communiceren is hierbij cruciaal: tussen u en uw collega’s en tussen u en de patiënt, cliënt of klant. Dit betekent veel meer dan enkel vertellen wat u te zeggen heeft.

  • Wilt u meer uit uw gesprekken halen? En wilt u effectiever communiceren met minder misverstanden? Dat kan! Met het juiste inzicht in uzelf en anderen, en het toepassen van handige gesprekstechnieken, kunt u veel winst behalen.

    Q-Academy biedt incompanytrainingen op het gebied van effectief communiceren. De programma’s worden op maat gemaakt naar uw wensen en het niveau van de deelnemers. Onze trainingen zijn specifiek ontwikkeld voor medewerkers in de zorg. De trainingen zijn praktisch van aard: na een stukje theorie gaan de deelnemers zelf oefenen, bij voorkeur aan de hand van eigen praktijkcasussen en/of (lastige) vraagstukken.

  • Onderwerpen

    Onderdelen van een training effectief communiceren kunnen zijn:

    • Wat is communicatie?
    • Randvoorwaarden voor effectieve communicatie (gelinkt aan functie-inhoud)
    • Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD-techniek)
    • Communiceren doe je samen: inzicht in elkaars voorkeursgedrag (via het DISC-model)
    • Omgaan met lastige situaties en weerstand
    • Slechtnieuwsgesprekken voeren
    • Feedback geven en ontvangen
    • Overtuigend presenteren
    • Effectief vergaderen
  • Deze training bieden wij incompany aan. Wij maken de training dan op maat, geheel naar uw wensen.

  • Voor wie is deze training bedoeld? U bent werkzaam in de zorg en wilt graag uw boodschap effectiever overbrengen door uw communicatievaardigheden aan te scherpen.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.