Kies hier uw vakgebied

Q-Academy verzorgt maatwerk incompanytrainingen. Dit kan een (aangepast) programma uit ons open aanbod zijn, maar ook een door u gewenst aanverwant onderwerp. De kracht van onze incompanytrainingen is dat wij samen met u de wensen en behoeften van uw organisatie in kaart brengen. Niets is efficiënter en effectiever dan groepsgewijs leren met uw specifieke doelstellingen als uitgangspunt. Lees meer >>

  •   Incompany
    Accountmanagement en relatiebeheer voor zorg & welzijn Basiscursus

    Marktwerking in de zorg heeft als gevolg dat zorgorganisaties geen afwachtende houding kunnen hebben, maar juist ‘de boer op’ moeten om verzekerd te blijven van voldoende financiële middelen en cliënten. Dit betekent dat medewerkers van zorgorganisaties contracten ‘binnen moeten halen’ en (proactief) gesprekken moeten gaan voeren. Anders gaat de concurrent ermee vandoor!

  •   Incompany
    Adviesvaardigheden voor de zorgadministratie Training

    Ingrijpende veranderingen zoals prestatiebekostiging, horizontaal toezicht en de invoering van LBZ zorgen ervoor dat het administratieve en primaire proces steeds dichter bij elkaar komen. Voor de zorgadministratie komt er hierdoor een extra taak bij: het adviseren van de verschillende registratiemogelijkheden.

  •   Incompany
    Bow Tie Training

    De Bow Tie-methode is geschikt om risico’s zowel vooraf als achteraf (op basis van een voorgevallen incident) te analyseren. Met deze methode kunt u oorzaken van een incident achterhalen en de gevolgen en barrières ervan bepalen. Bow Tie onderscheidt zich van andere methodieken doordat er een thema centraal staat in plaats van een proces. In deze training leert u hoe u de Bow Tie toepast aan de hand van een voorbeeldincident uit uw eigen praktijk.

  •   Incompany
    Coachend leidinggeven Basistraining

    Bent u werkzaam in de zorg en wilt u uw medewerkers meer in hun kracht zetten? Wilt u graag coachend leidinggeven, maar zoekt u daar nog de juiste handvatten voor? Welke leiderschapsstijl past bij zelfsturende teams? Leidinggeven in de zorg betekent steeds vaker ‘coachend’ leidinggeven. Immers als leidinggevende sta je vaak op afstand én er wordt van medewerkers verwacht dat zij in grote mate zelfstandig handelen of zelfsturend zijn. Dit vraagt van medewerkers een andere rol en daarmee ook van leidinggevenden.

  •   Incompany
    Continu verbeteren in de zorg Training

    Kwaliteit en het continu verbeteren daarvan is aan de orde van de dag in de zorg. Alleen door hier constant op te focussen en aan te werken, kunt u kwalitatieve en veilige zorg bieden aan de cliënt/patiënt. Ziet u echter dat uw inzet niet tot de gewenste resultaten leidt? Worden continu verbeterprojecten wel opgestart, maar wordt er onvoldoende opvolging aan gegeven en zijn deze niet succesvol?

  •   Incompany
    DISC-workshops Workshop

    De basis van effectieve communicatie, samenwerking en leiderschap ligt in zelfkennis en het begrijpen van de ander. DISC geeft inzicht in gedragsstijlen en de bijbehorende kwaliteiten en valkuilen. Het model is zowel op individueel- als op teamniveau een krachtig middel voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. De workshop biedt eyeopeners, toegenomen begrip en waardering voor elkaar en handvatten voor praktijktoepassing.

  •   Incompany
    Effectief adviseren in de zorg Training

    Bent u kwaliteitsfunctionaris, beleidsmedewerker of bijvoorbeeld communicatieadviseur? Krijgt u naast uitvoerende en beleidsontwikkelende taken steeds meer een adviserende rol? Adviseren is een kunde en dus te leren!

  •   Incompany
    Effectief communiceren in de zorg Training

    Een effectieve communicatiestijl is essentieel in uw dagelijks werk. Merkt u dat de communicatie met uw collega’s of (interne) klanten soms stroef verloopt? Loopt u steeds weer tegen dezelfde uitdagingen aan in uw communicatiestijl? Of is er onlangs wat veranderd in uw team of organisatie wat om een andere communicatiestijl vraagt?

  •   Incompany
    Effectief onderhandelen in de zorg Training

    Zorgverzekeraars zetten vaak hard in tijdens de inkooponderhandelingen. Wilt u leren hoe u om kunt gaan met complexe situaties en hoe u daar een succesvolle rol in kunt vervullen? Onderhandelen is een specifieke vaardigheid. Succesvol onderhandelen hangt vooral samen met uw creativiteit en zelfvertrouwen om goed om te kunnen gaan met uw eigen belangen en die van uw gesprekspartner. Hoewel het gaat om tegengestelde belangen, proberen beide partijen tot een acceptabel onderhandelingsresultaat te komen.

  •   Incompany
    HFMEA (light) Training

    HFMEA (ook wel bekend als SAFER) staat voor Health Failure Mode and Effect Analysis en is een methodiek om een Prospectieve Risico-inventarisatie (PRI) uit te voeren. Met HFMEA inventariseert u voor alle stappen in een proces de mogelijke risico’s, faalwijzen en oorzaken. Aan de hand hiervan kunt u verbetermaatregelen in cliënt- en patiëntveiligheid treffen en fouten voorkomen.