Kies hier uw vakgebied

Q-Academy verzorgt maatwerk incompanytrainingen. Dit kan een (aangepast) programma uit ons open aanbod zijn, maar ook een door u gewenst aanverwant onderwerp. De kracht van onze incompanytrainingen is dat wij samen met u de wensen en behoeften van uw organisatie in kaart brengen. Niets is efficiënter en effectiever dan groepsgewijs leren met uw specifieke doelstellingen als uitgangspunt. Lees meer >>

  •   Incompany
    Accountmanagement en relatiebeheer voor zorg & welzijn Basiscursus

    Marktwerking in de zorg heeft als gevolg dat zorgorganisaties geen afwachtende houding kunnen hebben, maar juist ‘de boer op’ moeten om verzekerd te blijven van voldoende financiële middelen en cliënten. Dit betekent dat medewerkers van zorgorganisaties contracten ‘binnen moeten halen’ en (proactief) gesprekken moeten gaan voeren. Anders gaat de concurrent ermee vandoor!

  •   Incompany
    Bow Tie Training

    De Bow Tie-methode is geschikt om risico’s zowel vooraf als achteraf (op basis van een voorgevallen incident) te analyseren. Met deze methode kunt u oorzaken van een incident achterhalen en de gevolgen en barrières ervan bepalen. Bow Tie onderscheidt zich van andere methodieken doordat er een thema centraal staat in plaats van een proces. In deze training leert u hoe u de Bow Tie toepast aan de hand van een voorbeeldincident uit uw eigen praktijk.

  •   Incompany
    Coachend leidinggeven Basistraining

    Bent u werkzaam in de zorg en wilt u uw medewerkers meer in hun kracht zetten? Wilt u graag coachend leidinggeven, maar zoekt u daar nog de juiste handvatten voor? Welke leiderschapsstijl past bij zelfsturende teams? Leidinggeven in de zorg betekent steeds vaker ‘coachend’ leidinggeven. Immers als leidinggevende sta je vaak op afstand én er wordt van medewerkers verwacht dat zij in grote mate zelfstandig handelen of zelfsturend zijn. Dit vraagt van medewerkers een andere rol en daarmee ook van leidinggevenden.

  •   Incompany
    Continu verbeteren in de zorg Training

    Kwaliteit en het continu verbeteren daarvan is aan de orde van de dag in de zorg. Alleen door hier constant op te focussen en aan te werken, kunt u kwalitatieve en veilige zorg bieden aan de cliënt/patiënt. Ziet u echter dat uw inzet niet tot de gewenste resultaten leidt? Worden continu verbeterprojecten wel opgestart, maar wordt er onvoldoende opvolging aan gegeven en zijn deze niet succesvol?

  •   Incompany
    Effectief adviseren in de zorg Training

    Bent u kwaliteitsfunctionaris, beleidsmedewerker of bijvoorbeeld communicatieadviseur? Krijgt u naast uitvoerende en beleidsontwikkelende taken steeds meer een adviserende rol? Adviseren is een kunde en dus te leren!

  •   Incompany
    Effectief onderhandelen in de zorg Training

    Zorgverzekeraars zetten vaak hard in tijdens de inkooponderhandelingen. Wilt u leren hoe u om kunt gaan met complexe situaties en hoe u daar een succesvolle rol in kunt vervullen? Onderhandelen is een specifieke vaardigheid. Succesvol onderhandelen hangt vooral samen met uw creativiteit en zelfvertrouwen om goed om te kunnen gaan met uw eigen belangen en die van uw gesprekspartner. Hoewel het gaat om tegengestelde belangen, proberen beide partijen tot een acceptabel onderhandelingsresultaat te komen.

  •   Incompany
    HFMEA (light) Training

    HFMEA (ook wel bekend als SAFER) staat voor Health Failure Mode and Effect Analysis en is een methodiek om een Prospectieve Risico-inventarisatie (PRI) uit te voeren. Met HFMEA inventariseert u voor alle stappen in een proces de mogelijke risico’s, faalwijzen en oorzaken. Aan de hand hiervan kunt u verbetermaatregelen in cliënt- en patiëntveiligheid treffen en fouten voorkomen.

  •   Incompany
    Het nieuwe kwaliteitsdenken voor de huisartsenzorg Training

    Bent u op zoek naar manieren om het kwaliteitsbeleid van uw organisatie (nog) meer toe te spitsen op de zorg en het kwaliteitsmanagement terug te brengen naar het primair proces: daar waar de kwaliteit wordt geleverd? Met u staan vele andere zorggroepen en huisartsenpraktijken voor dezelfde uitdaging. In deze training gaan we aan de slag om uw kwaliteitsmanagement praktischer te maken en aan te laten sluiten bij de huisartsenzorg.

  •   Incompany
    Hogere medewerkerstevredenheid met situationeel leiderschap Analyse en training

    Zorginstellingen streven ernaar voldoende en gekwalificeerd personeel te vinden en te houden. Dit is een uitdaging omdat werkplezier, betrokkenheid en bevlogenheid in het gedrang komen door hoge werkdruk. Als leidinggevende wilt u dit graag veranderen. Om een positieve invloed op medewerkerstevredenheid te hebben, heeft u meer inzicht in uw team nodig en de kennis en vaardigheden om situationeel leiderschapstechnieken te kunnen toepassen.

  •   Incompany
    Juiste zorg op de juiste plek Introductietraining

    ‘Juiste zorg op de juiste plek’ krijgt veel aandacht van het ministerie van VWS. Volgens het Taskforce-rapport, onder leiding van VWS, is er namelijk meer nodig dan de huidige stapsgewijze aanpak om de Nederlandse zorg wezenlijk te verbeteren. Als zorgorganisaties de beweging naar de juiste zorg op de juiste plek niet maken, heeft dit vergaande gevolgen: stijgende zorgkosten, extreme personeelstekorten en een dalende kwaliteit. Wat moet u weten over dit thema en wat komt er kijken bij het zetten van de eerste stappen richting deze transformatie?