Training DISC Meer inzicht in jezelf en in de ander voor betere communicatie

Training DISC

De basis van effectieve communicatie, samenwerking en leiderschap ligt in zelfkennis en het begrijpen van de ander. DISC geeft inzicht in gedragsstijlen en de bijbehorende kwaliteiten en valkuilen. Het model is zowel op individueel- als op teamniveau een krachtig middel voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. De training biedt eyeopeners, toegenomen begrip en waardering voor elkaar en handvatten voor praktijktoepassing.

  • Wat is DISC?

    DISC wordt wereldwijd veelvuldig gebruikt voor gedragsanalyse en is wetenschappelijk gevalideerd. Uitgangspunt van het model is dat gedragskenmerken te groeperen zijn in vier stijlen, vertegenwoordigd door de letters D, I, S en C en bijbehorende kleuren:

    DISC kleuren

    Hoe kun je DISC toepassen?

    Toepassing binnen teams

    • Teamontwikkeling.
    • Veiligheid in teams.
    • Effectief samenwerken.
    • Feedback geven/elkaar aanspreken.
    • Gedrags- en communicatiepatronen inzichtelijk maken en doorbreken.
    • Onderling begrip voor en aansluiting bij elkaar.

    Toepassing in communicatie met cliënt, patiënt of mantelzorger

    • Beter aansluiten bij andere gedrags- en communicatiestijlen.
    • Meer onderling begrip en waardering voor elkaar.
    • Samenwerken met de mantelzorger.
    • Feedback geven en reageren op feedback.

    Toepassing binnen (verander)projecten

    • De ander enthousiasmeren en motiveren.
    • Omgaan met weerstand.
    • Project- en verandermanagement.
    • Leiderschapsontwikkeling.

    Over de training DISC

    De training is praktisch en interactief van aard en dat wordt onder andere gerealiseerd door de verschillende leuke en inzichtgevende werkvormen die worden ingezet. 

  • Deze workshop biedt:

    • Inzicht in je eigen gedrags- en communicatiestijl én die van de ander.
    • Handvatten om jouw voorkeursstijl effectiever in te zetten en beter aan te sluiten bij de ander.
    • Leuke en interactieve werkvormen en eyeopeners.
    • Herkenbare voorbeelden uit jouw werkgebied: de zorg.
    • Aansluiting bij jouw dagelijkse praktijk door te werken met eigen casuïstiek.
    • De mogelijkheid tot ervarend leren door te trainen met een trainingsacteur.
  • Programma op maat
    Wij verzorgen veel verschillende soorten trainingen en workshops over en met het DISC-model bij organisaties in de zorgsector. Samen met jou bekijken we welke toepassingsmogelijkheden en leervormen het beste aansluiten bij jouw leervraag en de missie & visie van jouw organisatie. Wil je meer weten over de mogelijkheden of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op via 088-1020 950 of informatie@qacademie.nl.

    Voor het programma van een DISC-workshop kun je denken aan de volgende onderdelen:

    DISC-analyse

    • Toelichting DISC-model
    • Afname officiële Insights DISC-analyse
    • DISC-profiel: wat zegt dit over de communicatiestijl?

    Zelfinzicht

    • Mijn DISC-kleuren en voorkeursstijl
    • Mijn kwaliteiten en valkuilen
    • Feedback op het effectief inzetten van mijn stijl

    Inzicht in de ander

    • Hoe herken je de communicatiestijl van jouw gesprekspartner?
    • Hoe sluit je aan bij jouw gesprekspartner?
    • Allergie, miscommunicatie en bijsturen

    Communicatie

    • Verbale- en non-verbale communicatie
    • Gesprekstechnieken en gespreksstructuur
    • De kracht van luisteren
    • De vraag achter de vraag achterhalen

    Toepassing

    • Welke doelen wil je bereiken?
    • Wat vind je lastig en wat gaat al goed?
    • Oefenen met zelf ingebrachte casuïstiek
    • Communicatie met cliënt, patiënt of mantelzorger
    • Samenwerking binnen het team
    • Toepassing in (verander)projecten

    Ervarend leren met een trainingsacteur
    Oefening, toepassing op de praktijk en een realistische setting zijn essentieel bij het aanleren van nieuwe vaardigheden en het realiseren van gedragsverandering. Samen met een trainingsacteur oefen je DISC-principes in de praktijk. Meer informatie.

    Praktijkopdrachten
    Door middel van praktijkopdrachten voorafgaand, tijdens en na de training of workshop(reeks), pas je het geleerde toe in je eigen zorgorganisatie. Afhankelijk van de leerdoelen en doelgroep worden passende opdrachten ingezet.

    Werkvormen
    De training is praktisch en interactief van aard en dat wordt onder andere gerealiseerd door de verschillende leuke en inzichtgevende werkvormen die worden ingezet. Trainer Myriam Martens vertelt hier meer over in deze video

  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Medewerkers in alle sectoren van de zorg en alle lagen van de organisatie die meer inzicht willen krijgen in hun eigen gedrags- en communicatiestijl en die van anderen. En die deze stijl effectiever willen kunnen inzetten.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.