Businesscases toepassen in de zorg

Als manager krijgt u steeds meer verantwoordelijkheden. Het maken van strategische, beleidsmatige en financiële keuzes is aan de orde van de dag. Steeds vaker wordt u gevraagd om een businesscase te onderbouwen. Voor veel managers is de businesscase echter een nieuw gegeven en een lastige opgave!

  • In zorginstellingen komt steeds meer nadruk te liggen op het bedrijfsproces. Denk hierbij aan nieuwe producten en organisaties die in de markt worden gezet (zoals zorgzwaartepakketten en ZBC’s). En denk hierbij ook aan het herinrichten van zorgprocessen: de aanschaf van een nieuw registratiesysteem, het uitbreiden van OK-capaciteit of het aantrekken van een extra medisch specialist/behandelaar. Ook inkopende partijen als zorgverzekeraars en gemeentes vragen steeds vaker om een goede onderbouwing van de plannen van een zorginstelling. Dit vraagt om werken met businesscases. Een goed onderbouwde businesscase helpt u tot de juiste strategische en financiële beslissing te komen!

    Maar hoe stelt u een goede businesscase op? Waar moet u rekening mee houden? En hoe kunt u de businesscase gebruiken in het beslissingsproces?

    Q-Academy organiseert de training ‘Businesscases toepassen in de zorg’. Op een interactieve en praktische manier gaan wij in op het proces van opstellen, beoordelen en toepassen van een businesscase. U leert waaraan een goede case moet voldoen, welke risico’s u in kaart moet brengen en hoe u de case financieel onderbouwt.

    Voor wie is deze training bedoeld?
    Cluster-/(zorg)managers, afdelingshoofden, teamleiders, teamcoördinatoren, marketing- en beleidsadviseurs en alle andere medewerkers die in hun functie te maken krijgen met het opstellen van businesscases.

  • Na afloop van de training:

    Heeft u verschillende instrumenten in handen om een businesscase financieel en kwalitatief op te stellen en te beoordelen. Daarnaast kent u de mogelijkheden hoe u een businesscase in kunt zetten in het besluitvormingsproces.

  • Inleiding businesscases

    • Het doel van de businesscase
    • Proces om tot een businesscase te komen (draagvlak, politiek, van plan naar actie)
    • Wie zijn de betrokkenen en de gebruikers? (afdelingen, investeringscommissie, Raad van Bestuur, Planning & Control)
    • Onderdelen van een businesscase (situatie, vraag, instellingsstrategie, kansen en bedreigingen, rollen, planning, etc.)

    Het beoordelen van een businesscase

    • Beoordelingscriteria
    • Opdracht ‘een slechte en een goede businesscase’
    • Opdracht ‘beoordeling businesscase’

    Deelnemers kunnen indien gewenst zelf een businesscase inbrengen. 

    Het opstellen van een businesscase

    • Toelichting aanpak
    • Opdracht ‘zelf aan de slag met het opstellen van een businesscase’ (aanzet)

    Verdieping

    • Verdieping risicoanalyse: tegen welke risico’s kunt u aanlopen en hoe gaat u hiermee om? Dit onderdeel wordt vaak onderschat, maar is juist van groot belang!
    • Opdracht ‘maken van financiële analyse en risicoanalyse’ aan de hand van een (zelf meegebrachte) case

    In de praktijk

    • Delen van ervaringen binnen de groep aan de hand van zelf meegebrachte cases
    • Tips, formats en praktische handvatten
  • Deze training is ook geschikt voor incompany doeleinden. Wij maken het programma op maat naar de situatie in uw organisatie.

  • Voor wie? Cluster-/(zorg)managers, afdelingshoofden, teamleiders, teamcoördinatoren, marketing- en beleidsadviseurs en alle andere medewerkers die in hun functie te maken krijgen met het opstellen van businesscases.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.