Kies hier uw vakgebied

Q-Academy verzorgt maatwerk incompanytrainingen. Dit kan een (aangepast) programma uit ons open aanbod zijn, maar ook een door u gewenst aanverwant onderwerp. De kracht van onze incompanytrainingen is dat wij samen met u de wensen en behoeften van uw organisatie in kaart brengen. Niets is efficiënter en effectiever dan groepsgewijs leren met uw specifieke doelstellingen als uitgangspunt. Lees meer >>

U hebt gefilterd op vakgebied Doelmatigheid

  •   Incompany
    Continu verbeteren in de zorg Training

    Kwaliteit en het continu verbeteren daarvan is aan de orde van de dag in de zorg. Alleen door hier constant op te focussen en aan te werken, kunt u kwalitatieve en veilige zorg bieden aan de cliënt/patiënt. Ziet u echter dat uw inzet niet tot de gewenste resultaten leidt? Worden continu verbeterprojecten wel opgestart, maar wordt er onvoldoende opvolging aan gegeven en zijn deze niet succesvol?

  •   Incompany
    Eendaagse training zorgpaden Analyse en training

    Sinds enkele jaren worden zorgpaden gebruikt in ziekenhuizen, GGZ-instellingen, en in toenemende mate in de eerstelijn. Toch bestaat er nog altijd onduidelijkheid over wat een zorgpad nu precies is. Is het een checklist, een richtlijn? Het traject dat de patiënt aflegt? Hoe ontwikkel je een zorgpad en waarom is de invoering zo lastig? Of is het, zoals zo mooi in het Engels gezegd ‘Much to do about nothing?’

  •   Incompany
    Intervisieserie Lean leiderschap op de werkvloer Intervisieserie

    Lean management (of Lean) wordt sinds enkele jaren toegepast in de zorg. De aandacht hiervoor groeit nog steeds. Zo blijkt onder andere uit de vele publicaties en symposia. En terecht, Lean biedt een mooie belofte voor ‘meer doen met minder’. Misschien zijn er al Lean projecten in uw instelling. Ongetwijfeld zijn er medewerkers getraind in Lean methoden en instrumenten en zijn er al successen geboekt. Maar hoe houd je de verbeteringen vast op de lange termijn? Hoe ga je om met meer afdelingsoverstijgende problemen? Een van de sleutelelementen hierin blijkt de rol van de leidinggevenden, op verschillende niveaus.

  •   Incompany
    Kennismaking Lean in de zorg (Farma) Training

    Efficiency- en kwaliteitsverbetering staan in de zorgsector hoog op de agenda. Hoe kunnen organisaties complexe processen efficiënter inrichten zonder de patiënt of cliënt uit het oog te verliezen? Veel zorginstellingen passen de principes van Lean Management inmiddels succesvol toe. Lean is een krachtige en praktijkgerichte filosofie waarbij de klant centraal staat. Op basis van klantwaarde worden verspillingen in het proces geëlimineerd, neemt de kans op fouten af, en staat uw organisatie in het teken van continu verbeteren (Kaizen). Hoe kunt u de problematiek herkennen die samenhangt met processen in de zorg waar uw producten onderdeel van uitmaken? En hoe kunt u aanknopingspunten vinden en handvatten bieden om dit te verbeteren?

  •   Incompany
    Lean Green Belt Training

    Efficiency- en kwaliteitsverbetering staan in de zorgsector hoog op de agenda. Veel zorgorganisaties zijn op zoek naar nieuwe werkmethoden om complexe processen efficiënter in te richten, zonder de cliënt uit het oog te verliezen. Hiervoor worden de principes van Lean Management door velen inmiddels succesvol toegepast. In deze training leert u als projectleider Lean in uw organisatie in te voeren en levendig te houden.

  •   Incompany
    Lean Simulatiespel: ervaar Lean principes in de praktijk Game

    U hoort vast geregeld de termen Lean management, verspillingen en One-Piece-flow. Maar wat kunnen deze nu betekenen binnen uw organisatie? En op welke manier? In dit spel staat niet de theorie zelf centraal, maar ervaart u in de praktijk hoe u met de principes uit deze theorieën potentiële verbeteringen kunt zien.

  •   Incompany
    Lean Six Sigma Green Belt Opleiding

    Efficiency- en kwaliteitsverbetering staan in de zorgsector hoog op de agenda. Veel zorgorganisaties zijn op zoek naar nieuwe werkmethoden om complexe processen efficiënter in te richten zonder de cliënt uit het oog te verliezen. Hiervoor passen veel van hen de principes van Lean Management en Six Sigma inmiddels succesvol toe.

  •   Incompany
    Lean tools: kennen, kiezen en combineren Training

    Lean management kent een veelheid aan tools. Deze waardevolle instrumenten helpen u om de klant (cliënt of patiënt) en de klantstroom beter te begrijpen. Op basis hiervan kunt u de organisatie van zorg verbeteren. In de praktijk worden veel Lean tools als losstaande hulpmiddelen uitgelegd en toegepast. Zonde. De kracht ligt namelijk in de keuze voor de juiste combinatie van tools. 1+1=3.

  •   Incompany
    Leergang Lean in de zorg Opleiding

    Efficiency- en kwaliteitsverbetering staan in de zorgsector hoog op de agenda. Hoe kunt u complexe processen efficiënter inrichten zonder de cliënt uit het oog te verliezen? Veel zorginstellingen passen de principes van Lean Management inmiddels succesvol toe. Lean is een krachtige en praktijkgerichte filosofie waarbij de cliënt centraal staat. Op basis van cliëntwaarde worden verspillingen in het proces geëlimineerd, neemt de kans op fouten af, en staat uw organisatie in het teken van continu verbeteren (Kaizen).

  •   Incompany
    Roosterbeleid voor de zorg Training

    Een optimale personeelsplanning is van groot belang voor het leveren van goede en betrouwbare zorg. Het maken van een rooster is complex. De uitdaging zit onder andere in het inzetten van de juiste (combinatie van) professionals op het juiste moment en de juiste plek, het inbouwen van flexibiliteit en het creëren van een gezond rooster. Daarbij spelen ook regelgeving (zoals de Arbeidstijdenwet en de cao) en de wensen van medewerkers en cliënt/patiënt een belangrijke rol. Roostermakers hebben eenduidige roosterafspraken nodig om een optimale en flexibele personeelsinzet te bereiken. Waar moet een duurzaam roosterbeleid voor uw organisatie aan voldoen?