Aan de slag met kwaliteit en efficiëntie op de verpleegafdeling

Ziekenhuizen staan voor de uitdaging kosten te besparen en rendement te verhogen. Tegelijkertijd blijft de vraag naar zorg toenemen. Er wordt steeds meer beroep gedaan op de capaciteit van ziekenhuizen: door dubbele vergrijzing, complexere zorgvraag en multipathologie. Het is daarom noodzakelijk méér te doen met dezelfde middelen, maar wél met toenemende kwaliteit.

  • Hoe kan ik als leidinggevende mijn verpleegafdeling optimaal klantgericht organiseren, zodat kwaliteit en efficiëntie toenemen? Q-Academy biedt een incompanytraining aan die praktisch en interactief van aard is. Vanuit de theorie gaat u direct aan de slag met oefeningen en cases. Tevens kunt u eigen praktijksituaties inbrengen.

    Centraal staan vragen als:

    • Waarom verhoogt een patiëntgerichte organisatie de kwaliteit en efficiëntie van mijn afdeling?
    • Wie zijn de klanten van mijn afdeling? En wat vinden zij belangrijk?
    • Hoe vertaalt u de verwachtingen van uw klanten naar een gezamenlijk doel?
    • Wat betekent dit voor de organisatie van de processen op uw afdeling: Wie voert welke werkzaamheden uit, wie is bevoegd en verantwoordelijk? Hoe richt u de processen slim (efficiënt) in?
    • Welke instrumenten kunt u gebruiken om uw afdeling en uw proces zodanig in te richten dat deze kwalitatief, veilig en efficiënt handelen ondersteunt?
    • Hoe neemt u verpleegkundigen, verzorgenden, secretaresses en andere disciplines in deze veranderingen mee?
  • Na afloop van de training

    Heeft u inzicht in de klantwaarde van uw afdeling en hoe u deze kunt gebruiken om kwaliteit en efficiëntie in uw processen te vergroten. Tevens krijgt u handvatten aangereikt hoe u de werkzaamheden en de mensen zodanig kunt organiseren, zodat een optimale kwaliteit en efficiëntie bereikt kan worden.

    U kunt morgen al op uw afdeling starten!

  • Het programma is opgebouwd uit verschillende onderdelen (theorie en praktijk). De gebruikte methoden en technieken komen onder andere uit Lean management en de methode Zorgpaden.

    Klantgerichte organisatie van een verpleegafdeling

    • Ontwikkelingen in de wereld van de verpleegafdeling
    • Klanten van de verpleegafdeling
    • Klantwaarde
    • Vertaling van klantwaarde naar doelstelling
    • Casus ‘klantwaarde'
    • Nieuwe kijk op zorgpaden

    Organisatie klinische processen

    • Stappenplan voor het verbeteren van processen met klantwaarde als uitgangspunt
    • Casus ‘bepalen en tekenen van waardestromen’
    • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
    • Succes- en faalfactoren

    Geordende werkplek/afdeling met 5S

    • Theorie van 5S
    • Casus ‘oefenen met de eigen praktijk(foto’s)’

    Continu verbeteren

    • Theorie van de A3-methodiek voor probleem oplossen
    • Verbeterborden

    Omgaan met veranderingen (kort)

    • Cultuur- en gedragsverandering

    Praktijk

    • Diverse opdrachten en praktijkcasussen (zie boven)
    • Uitwisselen van ervaringen
  • Deze training bieden wij incompany aan. Wij maken de training dan op maat, geheel naar uw wensen.

  • Voor wie? Zorgcoördinatoren, teamcoördinatoren, teamleiders, unitleiders, senior verpleegkundigen in ziekenhuizen en ZBC’s die zich bezighouden met de dagelijkse aansturing van een verpleegafdeling.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.