Kies hier uw vakgebied
  •   22-05-2018
    Vormgeven aan het nieuwe kwaliteitsdenken Training

    “Wat is HKZ toch bureaucratisch!” Of: “Ons kwaliteitssysteem barst uit zijn voegen van de protocollen, documenten en procedures… Wat in ons handboek staat beschreven, staat ver af van wat wij dagelijks doen en waar het écht om gaat. Wij hebben de behoefte ons kwaliteitsbeleid toe te spitsen op de zorg, het contact tussen zorgprofessional en cliënt. Wij willen kwaliteitsmanagement terugbrengen naar het primair proces, daar waar kwaliteit geleverd wordt.” Het klinkt vanzelfsprekend, maar is voor veel zorgorganisaties echt een grote uitdaging. Herkent u zich in (één van) deze veelgehoorde uitspraken en bent u ook op zoek naar hoe u het kwaliteitsmanagement binnen uw organisatie opnieuw vorm kunt geven?

  •   24-05-2018
    Basistraining calamiteitenonderzoek volgens de PRISMA/SIRE-methodiek Training

    De PRISMA-methode helpt basisoorzaken te vinden van ernstige incidenten/calamiteiten, en trends en patronen te constateren in de oorzaken van meerdere incidenten. Uit ervaring blijkt deze methode zeer waardevol. De methode helpt u verbetermaatregelen te treffen om in het vervolg incidenten te voorkomen. Tegelijkertijd blijkt dat onderzoekers bij een zwaar incident of calamiteit extra handvatten wensen. De fase tussen het vooronderzoek en het vullen van de oorzakenboom is een grote stap. De nieuwe methode ‘PRISMA plus’, een combinatie van de PRISMA- en SIRE-methodiek, biedt onderzoekers twee extra substappen om de oorzakenboom op gestructureerde wijze te vullen.

  •   24-05-2018
    Risicoanalyse zorgregistratie Training

    Correct registreren en declareren is de afgelopen tijd veel in het nieuws. De NZa spreekt bestuurders van zorginstellingen en medisch specialisten hierop aan. Het landelijke Zelfonderzoek Correct Declareren (ZCD) heeft hier ook mee te maken. Heeft u alle risico’s in beeld? Vanuit de hoek van kwaliteit & veiligheid kennen we allerlei methoden om prospectieve risicoanalyses (PRA) uit te voeren. Q-Consult Zorg heeft op basis van één van deze methoden (HFMEA light) een aanpak ontwikkeld om risicoanalyses uit te voeren op registratieprocessen.

  •   24-05-2018
    Slimmer roosteren in de zorg Training

    Roosteren in de zorg? Het blijft een uitdaging om de juiste balans te vinden tussen zorgvraag, personeelsaanbod en de wensen van medewerkers. De bezuinigingen in de sector vragen om een efficiënte planning. Wat zijn de meest voorkomende knelpunten bij roosterplanning en roosterverwerking? Hoe weet u welke personele formatie nodig is om het hele jaar de juiste bezetting te realiseren? Met welke regelgeving moet u rekening houden? Het maken van een roosterplanning is niet eenvoudig. Hoe bereikt u de meest optimale inzet van uw personeel?

  •   28-05-2018
    Accountmanagement en relatiebeheer voor zorg & welzijn Basiscursus

    Marktwerking in de zorg heeft als gevolg dat zorgorganisaties geen afwachtende houding kunnen hebben, maar juist ‘de boer op’ moeten om verzekerd te blijven van voldoende financiële middelen en cliënten. Dit betekent dat medewerkers van zorgorganisaties contracten ‘binnen moeten halen’ en (proactief) gesprekken moeten gaan voeren. Anders gaat de concurrent ermee vandoor!

  •   29-05-2018
    Lean tools: kennen, kiezen en combineren Training

    Lean management kent een veelheid aan tools. Deze waardevolle instrumenten helpen u om de klant (cliënt of patiënt) en de klantstroom beter te begrijpen. Op basis hiervan kunt u de organisatie van zorg verbeteren. In de praktijk worden veel Lean tools als losstaande hulpmiddelen uitgelegd en toegepast. Zonde. De kracht ligt namelijk in de keuze voor de juiste combinatie van tools. 1+1=3.

  •   29-05-2018
    Stoomcursus DBC's GGZ Basiscursus

    In de GGZ is prestatiebekostiging ingevoerd. Dit betekent dat GGZ-organisaties betaald worden voor de zorgprestaties die zij leveren en dus niet meer automatisch geld ontvangen. Een goede bronregistratie is de basis, waarbij kennis van DBC’s van groot belang is. Hoe zet u nu de (vervolg)stappen? Waar zitten de knelpunten? Wat zijn de risico’s en gevolgen voor uw organisatie?

  •   29-05-2018
    Teamontwikkeling: uw team naar meer zelfstandigheid Training

    In het zorglandschap is de rol van u als leidinggevende veranderd. De meewerkende teamleider heeft meer bedrijfsmatige taken gekregen en is minder op de werkvloer te vinden. Ook zijn er minder leidinggevenden binnen een zorgorganisatie. Gevolg is dat we meer van teams en hun zelfstandigheid vragen. Wat is uw rol hierin en hoe geeft u dit vorm?

  •   31-05-2018
    Verkoopvaardigheden voor zorg & welzijn Training

    Marktwerking in de zorg heeft als gevolg dat zorgorganisaties geen afwachtende houding kunnen hebben, maar juist ‘de boer op' moeten om verzekerd te blijven van voldoende financiële middelen en cliënten. Dit betekent dat medewerkers van zorgorganisaties contracten ‘binnen moeten halen’ en (proactief) gesprekken moeten gaan voeren.

  •   07-06-2018
    Vaardigheden voor de intervisiebegeleider in de zorg Training

    Leren van elkaar wordt steeds belangrijker in de zorg: het is nodig om continu te verbeteren. Er zijn verschillende methodieken om effectief van elkaar te kunnen leren. Intervisie is daar één van. Het maakt het mogelijk om kennis en ervaringen met elkaar te delen binnen of tussen afdelingen. Hoe organiseert u een intervisie? Wanneer past u welke methode toe? En welke vaardigheden heeft u nodig om een intervisie te begeleiden? Dat leert u tijdens de training Vaardigheden voor de intervisiebegeleider in de zorg.