Kies hier uw vakgebied
  •   Incompany
    Geriatrische revalidatiezorg ‘in control’ Training

    Sinds de overheveling van de GRZ naar de Zorgverzekeringswet in 2013 en de DBC-bekostiging in 2014, is het gebruik van accurate stuurinformatie onmisbaar om uw bedrijfsprocessen goed aan te kunnen sturen. Heeft u zelf voldoende grip op de DBC-productstructuur? Haalt u de afspraken met uw zorgverzekeraars? Bent u zeker van de betrouwbaarheid van uw schadelastberekeningen? Is er voldoende marge tussen uw kostprijzen en de tarieven van uw DBC’s? Worden zorgactiviteiten bij u juist, volledig en tijdig geregistreerd? Met andere woorden: is de GRZ bij uw zorgorganisatie ‘in control'?

  •   Incompany
    HFMEA Training

    De HFMEA (ook wel bekend onder de naam SAFER) is een methodiek om een Prospectieve Risico-inventarisatie (PRI) uit te voeren. U brengt de mogelijke risico's, faalwijzen en oorzaken in kaart voor alle stappen in een proces en kunt hier maatregelen voor treffen.

  •   Incompany
    HFMEA light Training

    Met de traditionele HFMEA methode (ook wel bekend onder de naam SAFER) gaat u voor alle stappen van een proces na wat de risico’s zijn. Dit blijkt in de praktijk tijdsintensief. Daarom heeft Q-Consult Zorg de HFMEA lightmethode ontwikkeld. Met de HFMEA light benoemt u alleen de risico’s, oorzaken en faalwijzen voor de meest kritische stappen in een proces. Zo krijgt u inzicht in de belangrijkste oorzaken van (mogelijke) fouten en kunt u een overzichtelijk aantal verbetermaatregelen treffen. Hierdoor realiseert u daadwerkelijk in korte tijd kwaliteitsverbeteringen.

  •   Incompany
    Hogere medewerkerstevredenheid met situationeel leiderschap Analyse en training

    Zorginstellingen streven ernaar voldoende en gekwalificeerd personeel te vinden en te houden. Dit is een uitdaging omdat werkplezier, betrokkenheid en bevlogenheid in het gedrang komen door hoge werkdruk. Als leidinggevende wilt u dit graag veranderen. Om een positieve invloed op medewerkerstevredenheid te hebben, heeft u meer inzicht in uw team nodig en de kennis en vaardigheden om situationeel leiderschapstechnieken te kunnen toepassen.

  •   Incompany
    Horizontaal Toezicht en de verandering in werkzaamheden van de zorgadministratie Training

    Steeds meer ziekenhuizen en GGZ-organisaties maken de overstap naar Horizontaal Toezicht: een omslag van foutgerichte- naar procesgerichte verantwoording. Minder controles achteraf en duidelijke afspraken over processen vooraf, gebaseerd op wederzijds gefundeerd vertrouwen. Voor zorgadministraties brengt deze nieuwe manier van verantwoorden grote veranderingen met zich mee. Wat betekent dit voor de dagelijkse werkzaamheden van medewerkers in het zorgadministratief proces? 

  •   Incompany
    Intervisieserie Lean leiderschap op de werkvloer Intervisieserie

    Lean management (of Lean) wordt sinds enkele jaren toegepast in de zorg. De aandacht hiervoor groeit nog steeds. Zo blijkt onder andere uit de vele publicaties en symposia. En terecht, Lean biedt een mooie belofte voor ‘meer doen met minder’. Misschien zijn er al Lean projecten in uw instelling. Ongetwijfeld zijn er medewerkers getraind in Lean methoden en instrumenten en zijn er al successen geboekt. Maar hoe houd je de verbeteringen vast op de lange termijn? Hoe ga je om met meer afdelingsoverstijgende problemen? Een van de sleutelelementen hierin blijkt de rol van de leidinggevenden, op verschillende niveaus.

  •   Incompany
    Inzicht in de zorg Training

    Niets is zo veranderlijk als het zorglandschap. Marktwerking, kostenbeheersing, efficiënter werken en correcte registratie hoort u dagelijks in het nieuws. De Nederlandse gezondheidszorg is een complex systeem dat voor een buitenstaander in de zorg lastig te overzien is.

  •   Incompany
    Kennismaking Lean in de zorg (Farma) Training

    Efficiency- en kwaliteitsverbetering staan in de zorgsector hoog op de agenda. Hoe kunnen organisaties complexe processen efficiënter inrichten zonder de patiënt of cliënt uit het oog te verliezen? Veel zorginstellingen passen de principes van Lean Management inmiddels succesvol toe. Lean is een krachtige en praktijkgerichte filosofie waarbij de klant centraal staat. Op basis van klantwaarde worden verspillingen in het proces geëlimineerd, neemt de kans op fouten af, en staat uw organisatie in het teken van continu verbeteren (Kaizen). Hoe kunt u de problematiek herkennen die samenhangt met processen in de zorg waar uw producten onderdeel van uitmaken? En hoe kunt u aanknopingspunten vinden en handvatten bieden om dit te verbeteren?

  •   Incompany
    Kennismaking met coachend leidinggeven Basistraining

    Bent u werkzaam in de zorg en wilt u uw medewerkers meer in hun kracht zetten? Wilt u graag coachend leidinggeven, maar zoekt u daar nog de juiste handvatten voor? Welke leiderschapsstijl past bij zelfsturende teams? Leidinggeven in de zorg betekent steeds vaker ‘coachend’ leidinggeven. Immers als leidinggevende sta je vaak op afstand én er wordt van medewerkers verwacht dat zij in grote mate zelfstandig handelen of zelfsturend zijn. Dit vraagt van medewerkers een andere rol en daarmee ook van leidinggevenden.

  •   Incompany
    Kostprijsberekening in de ouderenzorg Training

    Prestatiebekostiging heeft als gevolg dat uw zorgorganisatie steeds meer financieel risico loopt. Met de overhevelingen naar de Zorgverzekeringswet en Wmo worden de onzekerheden nog groter. Hierdoor ontstaat steeds meer behoefte aan financiële stuurinformatie om ‘in control’ te zijn. Het hebben van betrouwbare kostprijzen is hierbij een onmisbare schakel!